Ez itt nem szentbeszéd!

A lelkészek titkos élete

- képgaléria

2018. április 21. - szoljbeapapnak

Szólj Be a Papnak 14. vitaestjének témája a Lelkészek titkos élete volt. 

Az esemény őszinte válaszadói:

  • Asztalos Richárd - evangélikus lelkész
  • Kiss László - görögkatolikus pap
  • Pető Albert - baptista lelkipásztor
  • Reznek Ádám - római katolikus pap

Milyen kérdések érkeztek? Például:

  • Mi számít titoknak a magánéletben és az egyház éltében?
  • Ha egy olyan kimondottan vonzó hölggyel találkoztak, mint az aktuális moderátor, hogy tudják szétválasztani magukban a papot és a férfit?
  • Mit csinálnak, ha olyan napjuk van, hogy már a könyökükön jön ki a misézés és nincs bennük elég empátia a hívek ügyes-bajos dolgainak meghallgatására?
  • Volt-e már olyan eset, hogy azt tapasztalták, egyházuk eltér a bibliai alapoktól?

Ha érdekelnek az ilyen kérdésekre adott válaszok, vagy neked jobb kérdésed lenne, gyere el a következő alkalmunkra

A képre kattintva képgaléria nyílik.

Mit üzen egy mai fiatalnak a boldoggá avatás?

2018. április 19. - Zitttu

2018. május 1-jén boldoggá avatják Brenner Jánost.

Mit üzen nekünk ma egy boldoggá avatás? Mit üzen nekünk ma egy vértanúhalál?

Egy olyan személyt avatnak boldoggá, aki a mai fiatalságtól nincs is olyan távol, hiszen Brenner János 1931-ben született. Élete példaértékű és figyelemreméltó, hiszen egy olyan korban tett tanúságot hitéről, amikor nem volt szabad.

Ma, amikor senki sem tiltja, amikor senki sem nézi rossz szemmel, hogy hittanórákra, ministráns foglalkozásokra, keresztény közösségekbe, szentmisére járunk, vajon ma tudunk-e példaértékűen viselkedni? Tudunk-e vonzó, menő keresztények lenni a külvilág számára? Tudunk-e az egyetemen, a munkahelyen, a barátaink körében a hitünkről önfeledten és boldogan beszélni?

Tovább

7 dolog, amit sose mondj egy lelkésznek!

A lelkészek titkos élete 7.

2018. április 17. - LelkesBarbi

Mondtad. Mondhatod ezután is. De álljon itt egy kis magyarázat, hogy miért nem lesz tőle lelkes az illető lelkész/pap. És pár tipp, hogy mit is mondhatsz helyette... 

  1. Olyan szépen beszélt Tiszteletes Úr/Asszony!

Az egyik leggyakoribb mondat, amit hall egy lelkész. A templomajtóban akar valamit mondani az illető, a tetszését akarja kinyilvánítani, mert igen, van olyan, hogy tetszik neki az, amit a szószékről hallott és jobb híján ezt mondja...

nagyi.gifForrás: www.tenor.com

De mit lehet erre mondani? Az, hogy ha szép volt, még kevés. Nem teszi a lelkészt elégedetté. Ő nem szépen akart beszélni. Illetve, ő szépen akarta megfogalmazni azt, amit Isten üzenetként rábízott. De ezért az üzenet volt a lényeg és nem a szépség.

Ha tehát azt szeretnéd elmondani, hogy neked sokat jelentett, elgondolkodtatott, építő jellegű volt stb – mondd azt. Fogalmazd meg konkrétan, hogy neked milyen volt őt hallgatni. S akkor sokkal őszintébbnek és személyesebbnek hat a mondatod. Vagy csak nézz a szemébe és mondd azt, hogy köszönöd. Bízz benne, hogy a lelkész meg elég ügyes és tud olvasni a tekintetedből.

Tovább

Genezis - filmkritika

Elképzelni az elképzelhetetlent

2018. április 14. - TheWig

Elképzelni az elképzelhetetlent

 

genesis_1.jpg

 

Vannak olyan mély érzelmek, amelyeket nem tudunk önmagunktól elképzelni, azokat igazából csak megélni lehet. Ez a film mégis segít abban, hogy átérezzük min mehet keresztül egy gyermekét elveszítő anya, egy brutális bűneset miatt magára maradt kisfiú és egy lány, akinek a születése előtt az abortusz csak egy apróságon múlott.

A fájdalom, keserűség és a megfáradtság végig ott lebeg a filmben és egy pillanatig sem ereszt el. Egyértelműen egy kizárólag negatív oldalról megközelített valóságábrázolásról van szó, melynek következtében a nézőben megszólal a belső hang, hogy „az élet nem lehet ennyire rossz”. Azonban a történet nem rugaszkodik el a realitástól, csak épp azoknak az embereknek az életét mutatja meg, akik fölött a hírek olvasása során átgörgetünk, vagy csak épp egy pillantást vetünk rájuk és a figyelmünk máris tovaszállt. A bűncselekményekben is emberek vesznek részt és emberek az áldozatok is, akik ugyanúgy a boldogságra törekednek, mint mi és bíznak a szép jövőben.

Tovább

Drukkeresztények - Istenes focirajongók

Így szurkolunk mi

2018. április 12. - szoljbeapapnak

A szombati DVSC – FTC focimeccs előtt egy református, zöld-fehér szívű hölgyet és egy katolikus lokista srácot kérdeztünk arról, hogy keresztényként hogyan élik meg a futball szeretetét, a szurkolást és a táborok közti összecsapásokat.

Interjúalanyaink, Dezső Kinga és Gyarmati Ádám is a Szólj Be a Papnak! sokszínű önkéntes csapatát erősítik, aminek mindannyian szívből örülünk. 

  1. Hogyan élitek meg keresztényként a szurkolást egy focimeccsen? Totál benne vagytok az ellenfél, a bíró és a rivális szurkolók szapulásában, vagy vannak bizonyos határok?

Kinga:
Akik ismernek, tudják rólam, hogy Magyarország legnagyobb szurkolótáborral rendelkező csapatának, a Ferencvárosnak vagyok fanatikus és elkötelezett szurkolója. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy az egy-egy meccsen elhangzó trágár szurkolói rigmusok hogyan egyeztethetők össze a kereszténységgel. S mint azt tudjuk, a Fradi-meccseken ezekből nincs hiány... Véleményem szerint egy keresztény ember is ugyanúgy részese lehet a közös üvöltözésnek egy meccsen, ez hozzátartozik a lelátói kultúrához, de ennek is vannak különböző fokozatai. Ami engem illet, természetesen alig várom a meccseken, hogy teli torokból buzdíthassam a csapatot, sőt – meglepő lehet – de nálam egy bizonyos határig az ellenfél, a rivális szurkolók vagy a bíró szapulása is belefér. Jó példa erre a „Ki nem ugrál, sz*r újpesti!” vagy a „Mocskos lilák!” rigmus, aminek elhangzása a meccseken szinte természetesnek hat és nálam is simán belefér minden ehhez hasonló. Vannak azonban olyan trágár vagy rasszista dalok, amikkel nem feltétlenül tudok azonosulni, azokat természetesen nem énekelem, ilyen egyszerű. :)

Ádám:
Őszintén szólva nem csinálok nagy gondot ebből. Más embereket szidni a való életben sem szeretek, így a meccsen sem teszem. Nem hiszem, hogy ezzel jobb lenne nekem… Ez persze nem azt jelenti, hogy néha ne emelném fel a hangom egy-egy téves döntés, csúnya belépő esetén, vagy hogy ne lennék nagyon mérges napokig egy vereség után.

hooligirl.png

Tovább

Sör a kiöregedő kolostorból

Egyházi piák - 5. rész

2018. április 10. - Phil Melanchthon

A belga-holland határvidéken, a nyüzsgő Eindhoventől 30 km-re található Achel trappista kolostor csendes, természetvédelmi területen fekszik. Ugyanakkor, ha a történelmére visszatekintünk, ugyanúgy nem a nyugalom és töretlen fejlődés jut majd eszünkbe, mint Tihany és Orval kapcsán.

dscn25782.jpg

Fotó: Beer Apprentice

Tovább

Ördögűzés metálzenével

2018. április 05. - Phil Melanchthon

Az ördögűzést sokan, valószínűleg horrorfilmélmények hatására egy szigorúan szabályozott, megfelelő képesítés birtokában, egyházi felhatalmazással végezhető szertartásnak képzelik el. Ha az ördögi behatás legsúlyosabb esetéról, a megszállásról beszélünk, általában valóban ez a helyzet.

Ugyanakkor a legsúlyosabb ördögi behatások esetein kívül, az ördög távoltartásának, a gonosz/démoni erők megelőzésének hétköznapibb módszerei is vannak, például a Miatyánk is tartalmaz ilyen részt („szabadíts meg a gonosztól”), vagy a katolikus keresztelési szertartás is részben ördögűzés (a keresztelő megkeni a keresztelendőt, a keresztelendő „ellene mond” az ördögnek). A továbbiakban az általános, mindenkit érintő ördögi zavarás, kísértés megelőzésének néhány alternatív módszeréről lesz szó. Gabriele Amorth szerint az ezen túlmutató, különleges, rendkívüli tevékenységek közé egyébként a következők tartoznak: 1. Sátán által okozott külsőleges fizikai kínok (ütlegelés), 2. Az ördög által okozott kínok, gyötrelmek (betegségek, zavarok, csapások), 3. Ördögi lidércnyomás, 4. Ördögi átok házakon, tárgyakon, állatokon, 5. Ördöngősség vagy megszállottság. Ez a legsúlyosabb eset: az ördög birtokba vesz egy testet (a lelket nem) és az úgy cselekszik, beszél, ahogy a sátán akarja, ennek nem tud ellenállni, erkölcsi felelősséget nem visel a megszállott.

Luther azt javasolta, hogy ha az ördög éjjel nem hagy nyugodni fejünkre olvasva a bűneinket, az egyik legjobb megoldás az elűzésére egy jó nagy szellentés, amely után pimaszul azt is meg lehet kérdezni tőle, hogy vajon ez is szerepel-e a bűneink listáján? Luther egyébként a sörnek is szánt szerepet az ördög elleni küzdelemben.

 martin-luther-tintenfleck.jpeg

Luther tintatartót vág az ördöghöz (kép: Martin Haake)

Luther nyomdokain járva vannak olyanok, akik nem ijednek meg a konfrontációtól, például zenészek, akik dalaikkal üzennek hadat a gonosznak.

A texasi David Crowder Band ötvözi a rockzenét és a keresztyén dicsőítést. Country és folk-rock hangulatú dalokkal jelentkeznek, ezek közül a Run Devil Run (Fuss, ördög, fuss) című kifejezetten témánkba vágó nóta. A szám csúcspontja, amikor az énekes a kísértő ’arcába vágja’, hogy mi mindene van, amellyel futásra tudja bírni azt:

A Királyok Királya és a Seregek Ura,

Angyalok serege és a Szentlélek,

Szellemmel betöltött, tűzzel keresztelt lélek,

Egy völgynyi csont, amelyek életre keltek,

Egy kereszt, egy hegy és egy üres sír,

Trombitaszó és egy édes név,

Melyek a pokol kapuit is megrázták - egyszer és mindenkorra vége

Jézusom van, az ördög futhat messze.

Egy kis magyarázat néhány ponthoz: a Királyok Királya Jézus Krisztus egyik megnevezése, az életre kelt csontok Ézsaiás próféta könyvének 37. részében szerepelnek egy látomásban, az üres sír a húsvéti feltámadás jele, trombitaszó pedig a végítéletre utal.

Tulajdonképpen ezzel egy hitvallást tartalmaz a dal.

Tovább

Ki menti meg a keresztyén Európát?

2018. április 03. - Phil Melanchthon

A legutóbbi eseményünk után élénk vita bontakozott ki arról, hogy lehet-e egyáltalán „keresztyén Európáról” beszélni általánosságban. Van olyan álláspont is, hogy ez csak egy mítosz.

Akárhogy is, tény az, hogy templomokat adnak el és alakítanak át szállodává, konditeremmé, raktárrá vagy diszkóvá, már Olaszországban és Spanyolországban is. Bennfentes források szerint Németországban az egykor hatalmas, ma már gyengülő és olvadó népegyház „betegségei” közül nem is a csökkenő tagság és templomlátogatás a legnagyobb gond, hanem az, hogy „az egyházban tartalmi kérdésekről nem akarunk beszélni”. Az ilyen hírek, megspékelve a más világnézetek, vallások (pl. iszlám) európai térnyeréséről szóló beszámolókkal, érthetően vezetnek a hagyományos vagy keresztyén Európa válságáról vagy akár haláláról szóló vészharangkongatásokhoz.

flag_of_christian_europe.png

Keresztyén, európai zászló 

Amennyiben a fenti jeleket komolyan vesszük, felvetődik a kérdés, hogy kitől vagy mitől várhatunk változást, javulást e téren. Néhány lehetséges álláspontot mutatok be és értékelek.

1. Régi szép idők visszasírása. Olyan idealizált múltba révedés, amikor még „fontos volt a hit, sokan jártak templomba”, stb. Semmilyen érdemleges tevékenységgel nem jár, rosszabb esetben a jelenlegi helyzet vélt vagy valós felelőseinek szapulásával van fűszerezve. Nem részletezném, hogy ez miért nem vezet sehová. Szabó Lőrinc ’Hazám, keresztény Európa’ című, Jézus lángszórókkal és géppuskákkal kísért visszajövetelét vizionáló, 1923-as verse jogosan jut eszünkbe:

hazám, boldogtalan Európa, 
ha túléled a harcok végét, 
elbírod-e még te az Istent, 
a Szeretetet és a Békét?

2. Az államtól reméljük a megoldást. Nem akarok okosabb lenni hitvallásomnál, a II. Helvét Hitvallásnál: „Ha a hatóság ellensége az egyháznak, nagyon tudja akadályozni is, és zavarni is azt. De ha barátja, sőt, tagja az egyháznak, akkor annak a leghasznosabb és legkiválóbb része, mert igen sokat használhat, és így a legnagyobb segítsége lehet.” Pontosan: a világi hatalom néha barát, néha ellenség. Amit ma ad, holnap visszaveszi. Ja, a Hitvallás egyébként úgy részletezi, hogy akkor barát, ha óvja Isten igéjét és gondja van rá, hogy „azzal ellentétes dolgot senki se tanítson”! Tud valaki ilyen államot? (Mondjuk a Vatikánon kívül :) )

Érdemes még felidézni Luther Márton magyarázatát a 147. zsoltárról 1531-ből: „az ellenséggel szemben (…) határok kijelölésével kell dolgoznunk a békéért. De semmiképpen sem szabad kérkednünk ezzel, vagy erre hagyatkoznunk, hanem Istenben bíznunk, hogy ő fog békét adni nekünk, és ő fogja megőrizni – ha érdemesek vagyunk rá, ha nem, - és belátnunk, hogy semmilyen fegyver nem segít.”

Szóval ez a megoldás sem nyert. Keressünk tovább!

Tovább

Magdalai Mária - filmkritika

2018. március 31. - TheWig

120 perc egy nő tudatában, 120 perc egy nő belső viharában miközben kint csend honol. Mária, mint a fájdalmakkal teli Jézus követője és szenvedésének az enyhítője.

Senki se számítson egy bibliahű történetre, ahol a magdalai Mária csak pár említést kap. Ebben a filmben minden körülötte forog, egy-egy esetben már majdnem eléri a Megváltó Istennek a női princípiumát, már-már majdnem Jézusnak az Évája, aki vele együtt szenved és vele együtt harcol egy olyan világ ellen, amelyben kevés a jó, de mégis van remény. A 12 tanítvány fölé emelkedve Mária egy magasabb morált képvisel. Ő nem akar forradalmat kirobbantani a Római Birodalom ellen, mint a többi tanítvány, egyedül a kegyelemes és irgalmas ember ideáját akarja betölteni. Ő emberként képes rá, Krisztus csak az inspirációja. Már-már túl idealisztikus a személye, miközben Jézus csak kesereg és retteg a rá váró feladat miatt.

Képtalálat a következőre: „mária magdolna film”

A mélységben megbújó érzelmeket a rendező olyan köntösbe helyezte, amelyben csend, egyensúly és nyugalom honol. A nyugalomban megjelennek szimbólumok, amelyek olykor harmóniában vannak a keresztény tanítással, olykor pedig esetlenül ellentmondanak neki. Talán nem eléggé átgondolt a szimbólumhasználat, talán sietni kellett, hogy a film kész legyen húsvétra, talán a stáb nem akart egy „igazi keresztény” filmet készíteni.

Tovább

Miért így?

Fábyverzum - Én és a problémáink

2018. március 29. - Fábyka

Vasárnap teológus létemre fogtam magam és elmentem a templomba. Remélem ez senkit nem lepett meg. Ugye virágvasárnap is volt és még felnőtt konfirmáció is. Ennek örömére felolvastak egy zsoltárt. Vagyis felolvasták ezt a zsoltárt (126.):

Mikor jóra fordította Sion sorsát az Úr, olyanok voltunk, mint az álmodók. Akkor megtelt a szánk nevetéssel, és örömkiáltás volt nyelvünkön. Ezt mondták akkor a népek: Hatalmas dolgot tett ezekkel az Úr! Hatalmas dolgot tett velünk az Úr, ezért örvendezünk. […] Akik könnyezve vetettek, ujjongva fognak majd aratni. Aki sírva indul, mikor vetőmagját viszi, ujjongva érkezik, mikor kévéit hozza.

Én meg a homlokomra csaptam: Mi? Annyira szép, ahogy ezt írja: Olyanok voltunk, mint az ÁLMODÓK! Olyanok voltak, mint akik álmodták ezt az egészet. Isten csodát tett velük és ők nem tudták, hogy ébren vannak-e vagy álmodnak. Aztán pedig nevettek és örültek.

Én pedig elkomorodtam. Hol van a mi egyházunkban az öröm és az ünneplés? Hol vannak az álmok? Hol van a megváltás iránti hálánk? Hová lett a tündöklés és a pompa, a tánc és az ének? Hol van a tiszta szívből jövő öröm és hála?

Tovább