Óvatosan tehát a kíváncsiságunk és hiúságunk túlzott megélésével, mert bár a kutya simogatása csábító lehet, a végén könnyen elveszíthetjük a figyelmünket a feladatainkról, az emberi kapcsolatainkról és mindenről, ami az igazi életünkhöz hozzátartozik.
Egyre többet hallani mostanában az egyébként nem annyira új keletű dolgot, hogy beszélgettem valakivel szóban (azaz nem telefonon) egy bizonyos dologról (például egy mosógép vásárlásáról) és leülve a gép elé, vagy böngészve a telefonomban a Google és egyéb hirdetési felületeken, hirtelen egyre több olyan témájú (mosógép) reklám ugrott fel, amiről nemrégiben szót ejtettem. Hangsúlyozom, a telefonba semmilyen módon nem gépeltem és beszéltem mosógépről, a hirdetésekben mégis pontosan azt mutatták, amit éppen kerestem.
Egyes cikkek szerint ezt egy, a telefonon bekapcsolva hagyott szolgáltatás csinálja, amit elvileg ki is lehet kapcsolni (hangalapú keresés), de én ezzel egy kicsit szkeptikus vagyok. Szkepticizmusomat támasztja alá Peter Norvig, a Google kutatási igazgatójának 2006-os ötlete is, miszerint a számítógépek mikrofonjának használatával a háttérzajokból kiszűrődő információkkal sokkal hatékonyabbá lehetne tenni a TV reklámok hatását. (!) Szól a cikk is 2006-ból.
A gép tehát szeretné tudni, hogy mit szeretnék vásárolni, mi iránt érdeklődök és ott tartunk, hogy erre mostanában egészen jól rá tud jönni. Képzeljük csak el, hogy az a bizonyos 2006-os ötlet 12 évvel később hova tudott fejlődni a világ egyik leginnovatívabb cégénél?
Na de mit tud kezdeni ezzel a jelenséggel egy hívő?
Két hete kedden (május 8.), Ferenc pápa reggeli miséjének szentbeszédében éppen az ördög csábításáról beszélt. Mégpedig arról, hogy „az ördög nagy csábító, tudja, milyen szavakkal szóljon hozzánk, mi pedig szeretjük, ha levesznek minket a lábunkról”. Szeretjük, ha levesz minket a lábunkról, szeretjük, ha kényelmesebbé teszi a dolgunkat. Példánkat tovább gondolva nem szükséges már nekünk mosógépek után keresgélnünk, elénk tárja ő a lehetőségek tárházát. De nem csak a vásárlási szokásainkat figyeli, hanem egyéb, kulturális szokásainkat, érdeklődési köreinket is kiválóan ismeri és ha lehetősége van rá is erősít ezekre az érdeklődési pontjainkra.
Nem hangzik ez olyan rosszul, de saját példámból kiindulva, amikor a gépen dolgozok és fókuszálnom kell valamilyen munkára és a gép folyamatosan hozza a kedvenc sportom érdekesebbnél-érdekesebb videóit, híreit, akkor – legyen bármekkora tartása az embernek- azért sokkal lassabban tudok haladni a kívánt munkámmal és sajnos ez az életem szervezésére is negatívan hat.
Szóval az ördög a hiúságunkra és kíváncsiságunkra hat, amiben az internet sztárjai is (Google, Facebook) nagyban hasonlítanak hozzá a maguk egyre jobb mesterséges intelligenciájával. Vágyainkat, érdeklődési köreinket teljesen kiismerve tudják, mikor és hogyan kell minket megszólítani és figyelmünket eltérítve kötöznek minket magukhoz.
A kutya dühös és harap is, de meg van kötve
Tudatosan használjuk tehát azokat a szoftvereket, gépeket, amelyekben megvan a lehetőség arra, hogy magukhoz láncoljanak, amelyek ingerlik a hiúságunkat és kíváncsiságunkat. A pápa által idézett egyházatya szavaival élve az ördög olyan, mint egy dühös kutya, amely ugyan meg van kötve, de nem szabad megsimogatni, mert harap.
„Ha lelkileg közeledem egy bizonyos gondolathoz, egy bizonyos vágyhoz, akkor közeledem a dühös és leláncolt kutyához. Kérlek, ne tedd! – mondta a pápa. „Nagy sebem van…” – „Ki ejtette rajtad?” – „A kutya” – „De meg volt kötve?” – „Hát igen, odamentem, és megsimogattam” – „Magadnak kerested a bajt”. Soha sem szabad odamenni, mert meg van kötve. Hagyjuk csak ott, megkötve.”
Óvatosan tehát a kíváncsiságunk és hiúságunk túlzott megélésével, mert bár a kutya simogatása csábító lehet, a végén könnyen elveszíthetjük a figyelmünket a feladatainkról, az emberi kapcsolatainkról és mindenről, ami az igazi életünkhöz hozzátartozik.
Ne menjünk tehát az ilyen kutyák közelébe, hanem helyette imádkozzunk, tartsunk bűnbánatot és ahogy egy kisgyerek az anyjához rohan, kérjük mi is Szűzanyánk segítségét, ha szorult, kutyás helyzetbe kerülünk.
Ha kutyás helyzetbe ne is, de izgalmas, vitás helyzetbe annál inkább kerüljünk, mégpedig legkésőbb 2018. május 22-én 19:00 órakor a Bakelit Music Caféban.