Ez itt nem szentbeszéd!

A lelkek egészségéért - gyónási kisokos

avagy ne csak a testünket, a lelkünket is méregtelenítsük

2018. június 06. - coolarLJ

Szimbolikusan ez a történet írja le, hogy mi történik azokkal, akik a gyónást megfelelően elvégzik. Nem túl bonyolult a szerepkiosztás: A Fiú Te magad vagy, míg az Apa az Isten, aki téged saját fiaként szeret. A bűn jelentése az eltávolodás az apától, aminek következménye a mindent elvesztés, míg a megtérést az újra az apa felé való fordulás jelenti.

Sorra nyílnak a konditermek, mindenhol bio, vegan, természetközeli hiperegészséges ételeket, italokat, sőt még takarítószereket is hirdetnek. A fogyasztók igényszintje megnőtt, a (testi) egészség iránt, "hulladékot" nem esznek, az egészségeset és zöldet keresik, a vállalkozások pedig felismerve ezt az új hullámot egyre több egészséget tápláló és erősítő terméket és szolgáltatást nyújtanak a mai kor emberének. Kiváló dolog ez, nagyon hasznos és örömteli, és ha még ezeknek a termékeknek és szolgáltatásoknak az ára mindenki számára megfizethető kategóriában lenne, akkor lenne csak igazán teljes a boldogságunk. 

property-of-jesus.jpgBár a testünk fontos eleme az életünknek, de nem az egyetlen. Ahogy Pál apostol írja a Korintusiaknak szóló első levelében "Nem tudjátok, hogy testetek a bennetek lakó Szentlélek temploma, amit Istentől kaptatok? Nem tudjátok, hogy nem vagytok a magatokéi?" (1Kor 6,19-20) 
A test tehát egy templom, egy keret, amelyben a lelkünk, mint a lényeg, az üdvösségünk alakítója leli helyét. A testi egészség megőrzése fontos, de ahogy a templom épülete is csak egy építmény benne lévő élet nélkül, úgy kell tennünk a lelkünk egészségének és tisztaságának a megőrzéséért is. Szerencsére nem kell megijedni, mert rendelkezésünkre áll a több ezer éves lélektisztítási gyakorlat, a gyónás szentsége is.

Ha esetleg még nem próbáltátok vagy nem ismeritek, itt a lehetőség. Bármely katolikus templomban, plébánián szívesen állnak rendelkezésetekre a lelkivezető atyák, de június 21-23 között a Humbákfölde Fesztiválon is élhettek a lelki wellness ezen gyakorlatával. Az alábbi cikkben egy kis segítséget nyújtunk, hogy megfelelő módon tudjatok felkészülni rá.szbap_gyonas.jpg

Na de mi is az a gyónás?

A gyónás röviden (más néven a bűnbánat szentsége) az a cselekedet, ami segít minket az elkövetett rossz dolgaink után újra a helyes útra visszatérni.

Ahogy a bibliai történetben a tékozló fiú (Lk, 15,11-32), aki kikérte apjától a teljes örökségét és világgá ment, majd miután mindet elvesztette (nők, pia miatt stb.) visszament apjához és erősen megbánva tettét bocsánatot kért tőle. Apja megbocsátott neki, felruházta, ékszerekkel feldíszítette és újra fiává fogadta.

Szimbolikusan ez a történet írja le, hogy mi történik azokkal, akik a gyónást megfelelően elvégzik. Nem túl bonyolult a szerepkiosztás: A Fiú Te magad vagy, míg az Apa az Isten, aki téged saját fiaként szeret. A bűn jelentése az eltávolodás az apától, aminek következménye a mindent elvesztés, míg a megtérést az újra az apa felé való fordulás jelenti.

Mi szükséges a gyónáshoz?

- ezek a pontok szükséges feltételei a gyónásnak. Ha valamelyikkel nem értesz egyet, vagy nem tudod elfogadni, akkor gyónást nem, viszont egy tartalmas, gyümölcsöző lelki beszélgetést folytathatsz az atyával -

 1) Hinni Istenben és azon képességében, hogy meg tudja bocsátani a bűnödet

Nem csak az a fontos, hogy elhiggyük, hogy létezik Isten, hanem azt is hinnünk, vélnünk kell, hogy szoros kapcsolatban van az életünkkel. Tudunk vele párbeszédet folytatni, kéréseinket meghallgatja és képes életünk befolyásolására, többek között a bűneink eltörlésére is.

 2) Be kell ismerni a bűnösségedet és el kell fogadni az ezzel járó elégtételt

A tékozló fiú, akkor ébred rá igazán bűnösségére és száll magába, amikor az eltékozolt vagyon után disznókat kell őriznie és még olyan ételt se kap, mint amit az általa őrzött sertéseknek adnak. Ahogyan ő felismeri nehéz sorsában bűnössége eredményét, úgy kell nekünk is a felismert és megvallott bűn után elfogadni a ránk szabott elégtételt. Szívünkben bánatot kell éreznünk az elkövetett bűneink miatt.

3) A megtérést nem csak szóban, hanem cselekedetekben is meg kell tenni

A gyónás nem fejeződik be a szóban megvallott bűnök felsorolásával és a pap által ránk szabott elégtétel elvégzésével. Az életünkben komolyan ellene kell mondanunk az addigi bűnös cselekedeteknek és Isten felé fordulva kell élnünk. A gyónásban nem csak a múlt hibáinak az eltörlése, hanem a megváltozás is benne van.

Milyen bűnöket kell meggyónnom? Hogyan tudok felkészülni?

Vannak kisebb, úgynevezett bocsánatos bűnök, illetve vannak súlyosabb úgynevezett halálos bűnök. A halálos bűnök egyértelműen eltávolítanak Istentől (félrelépés, gyilkolás stb.) mert tudatosan és szánt szándékkal követik el őket, míg a bocsánatos bűnök, inkább csak az Isten felé vezető utat lassítják.
lelkiismeretvizsgalat.jpg

Az alábbi kérdések a Tízparancsolat mentén segítenek felkészülnöd a gyónásra

1. "Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!"

Mi, ki miatt szorul háttérbe Isten hétköznapjaidban? Hiányosak ismereteid? Nem eléggé ismered, tudod, hogy Ő nagyon szeret téged? Tanulás, számítógép, TV, szórakozások is főbb helyen vannak? Szoktál naponta beszélgetni Vele? Olvasod, elmélkeded, éled az evangéliumot? Vallásos olvasmányaid is vannak? 

2. "Isten nevét hiába ne vedd!"

Hogy beszélsz? Istenről csak tisztelettel? Töltelékszónak sem használom nevét? Káromkodás? Csúnya, nyomdafestéket nem tűrő szövegek? - Nemcsak a vallásos, de az intelligens, kulturált ember is odafigyel beszédmódjára, szókincsére!

3. "Az Úr napját szenteld meg!"

Minden vasárnap részt veszel a szentmisén? Nem is késel el? Szentáldozáshoz minden szentmisén járulsz? Rendszeresen (1-2 havonként) gyónsz? Szolgálatot is vállalsz (ministrálás, felolvasás, ének)? Amennyire lehet, vasárnap hétköznapi munkát nem végzel, ugye? Ünnepelsz, pihensz?

Az Egyház, plébániai közösségem életében tevékenyen részt veszek (programok, munkák)? A böjti napokat (pl. minden pénteket) komolyan veszem? 

4. "Atyádat és anyádat tiszteld!"

Szüleim, nagyszüleim, tanáraim, főnökeim iránti tisztelet, szeretet, engedelmesség? Testvére(i)mmel való kapcsolatom? Keresztszüleimmel való kapcsolatom? 

5. "Ne ölj!"

Vigyázok magam és mások testi-lelki épségére? Szeretetlen beszéd, vitatkozás, veszekedés? Tudok, szoktam bocsánatot kérni? Hetvenszer hétszer is meg tudok bocsátani (ne nyugodjék le a nap haragotok felett)? Emberi kapcsolataimban működik a szeretet? Nem ölöm magam? Nikotin, ital, kábítószer, gyógyszerek? Étkezés rendben? Pihenés? Közlekedési szabályok betartása?

6. "Ne paráználkodj!"

A szexualitás helyén van életemben? Gondolataim, beszédem, cselekedeteim tiszták? TV, olvasmányok, internet... szemem? Az együtt járásunk is tiszta, "testmentes"? Saját testem sem játékszer – önkielégítés?

7. "Ne lopj!"

Ami nem az enyém, az nem az enyém! Kis dolgokban is hűséges vagyok? A napot sem lopom? Kötelességteljesítés? Mulasztások? Lustaság? A rám bízott feladatokat lelkiismeretesen elvégzem? 

8. "Ne hazudj!"

Őszinteség, igazmondás? Pletykálkodás, rágalmazás, mások hibáinak kibeszélése? Mások becsületében nem tettem kárt? Mindig igazságos vagyok? 

9. "Felebarátod házastársát ne kívánd!"

Hűség - már házasság előtt! Őrzöm magam annak a valakinek a számára, aki számára teremtve vagyok (a házasságig megőrzött szüzesség... érintetlenség!)? Együttélés sincs?

10. "Mások tulajdonát ne kívánd!"

Irigység? Önzés? Gyűjtési szenvedély? Szívesen adok, ajándékozok? Tudok együtt örülni másokkal? Tudok gratulálni mások sikereinek?

Sok, többségükben igen kellemetlen kérdés, de az igazi tisztuláshoz minden sarokból ki kell szedni a porcicát. 

Jó felkészülést kívánunk!

A bejegyzés trackback címe:

https://szoljbeapapnak.blog.hu/api/trackback/id/tr714026788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anna Kiraly 2018.06.06. 15:50:01

nem is lenne ezzel semmi baj, de miért kell közvetítő Isten és köztem. szerintem ő pontosan tudja, hogy én bánok-e valamit vagy sem, hajlandó vagyok-e vezekelni érte vagy sem. Neki elmondom, másnak nem.

I_Isti 2018.06.07. 15:54:59

Az a tékozló fiú érdekes módon pont nem "gyónt meg". Sőt, nem is akart meggyónni. Megint csak az van, hogy egyszerűen el kellene olvasni a Bibliát, és nem beleképzelni olyan dolgokat, amelyek nincsenek benne!

Az a "tíz" parancsolat, ami meg tényleg benne van a Bibliában, pont úgy kezdődik, hogy "És szólá Isten mindezeket az igéket, mondván: Én, az Úr, vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Égyiptomnak földéről, a szolgálat házából."

Ez valami elképesztően tömör, hatékony, és dinamikus közlendő: benne van eleve az, hogy Isten szól(t), hogy a szólás megelőzte a parancsolatokat, és főleg, az ember-Isten viszony alapját fekteti le: Ő, egyrészt ÚR, másrészt "A" Vagyok -- aki létezik az ember értelmétől vagy létezésétől, vagy bármilyen reakciójától függetlenül is, és ráadásul még csak nem is akárkinek, nem általánosságban, nem csak úgy, hanem konkrétan személyesen NEKED az Istened.
De ez még mind kevés, mert az emlékeztető, hogy "kihoztalak téged Egyiptom földjéről, a (rab)szolgaság házából" ugyancsak megelőzi az összes parancsot, vagyis amíg nem valósul meg a rabszolgaságból -- a bűn rabszolgaságából -- való szabadulás, addig nincsenek parancsok, hanem a törvények pont azért vannak, hogy az egyiptomi rabszolgaságból való szabadulás állapotát az ember meg tudja tartani, hogy szabad tudjon maradni.

"A gyónás röviden (más néven a bűnbánat szentsége) az a cselekedet, ami segít minket az elkövetett rossz dolgaink után újra a helyes útra visszatérni."

Ha létezne bármilyen cselekedet, ami segítene minket az elkövetett "rossz dolgaink után újra a helyes útra visszatérni", akkor nem kellett volna Jézusnak iszonyatos körülmények között szenvedve meghalni a golgotai kereszten.

Valóságban amikor az ember szembesül azzal, hogy a bűn elválasztotta Istentől, akkor az már önmagában kegyelemből van, hogy ezt fel tudja ismerni.

coolarLJ 2018.06.11. 18:17:52

@Anna Kiraly: Lehet így is vélekedni.
A bűnnek viszont közösségi dimenziója is van. Tehát nem csak magam és Isten ellen vétkezek, hanem az embertársaim ellen is. Ha más nem azzal, hogy a magamat, mint a társadalom, közösség tagját gyengítem, romlásba viszem.
Mivel közösségi cselekedet is a bűn, ezért szükséges annak beismerése a közösség képviselője felé is, aki pedig nem árt, ha Jézus Krisztus, mint egyházalapító képviselője is.

coolarLJ 2018.06.11. 18:38:48

@I_Isti: Kedves Isti, nem tudom, hogy a gyónás alatt mit értesz, de a másik ismertebb neve a bűnbánat. Ebből kiindulva meredek állításnak tartom, hogy a tékozló fiú nem gyónt volna meg, nem tartott volna bűnbánatot. Annak felismerése, hogy elvesztette mindenét és a szenvedések közepette "MAGÁBA SZÁLLT", majd apjának azt mondta, hogy "ATYÁM, VÉTKEZTEM AZ ÉG ELLEN ÉS TE ELLENED" talán kimeríti a bűnbánat fogalmát.

Az rendben van, hogy a törvények megtartásával lehet megtartani a szabadságunkat, de azért a gyarló emberi valóságban hány bűntelen emberrel lehet találkozni nap mint, nap?
Mert értelmezésed szerint, akkor ha a Tízparancsolat ellen vétkezünk, akkor már nem vagyunk szabadok?

I_Isti 2018.06.13. 11:25:51

"Mert értelmezésed szerint, akkor ha a Tízparancsolat ellen vétkezünk, akkor már nem vagyunk szabadok?"

Ezt nem "én" és nem "értelmezem". Ami szó szerint le van írva a Bibliában, az úgy van:
"János Evangéliuma:8:34 Felele nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek, hogy mindaz, aki bűnt cselekszik, szolgája a bűnnek."

De csak a TE kedvedért megnéztem a SzIT fordításában is:
31Jézus a benne hívő zsidókhoz fordult: „Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim lesztek, 32megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket.” 33„Ábrahám utódai vagyunk – felelték –, s nem szolgáltunk soha senkinek. Miért mondod hát, hogy szabadok lesztek?” 34Jézus így válaszolt: „Bizony, bizony, mondom nektek: Mindenki szolga, aki bűnt követ el. 35A szolga nem marad ott mindig a házban, a Fiú azonban mindvégig ott marad. (Ráadásul ez szolga eredetiben: "δοῦλος")

"Kedves Isti, nem tudom, hogy a gyónás alatt mit értesz," -- hát nekem kell tudnom, hogy mi az a "gyónás"? Az én kereszténységem teljességgel idegen ettől a kifejezéstől, és nem hiszek abban, hogy "bűnbánattal" be lehet kerülni Isten országába, mert a legnagyobb bűnbánkódó pont nem került be. (Lásd még Mt 27.3-tól.)

"Ebből kiindulva meredek állításnak tartom, hogy a tékozló fiú nem gyónt volna meg, nem tartott volna bűnbánatot. "

HOL olvastad a Bibliában azt, hogy a tékozló fiú elment a paphoz, és "meggyónt"?

Mert én sehol.

Én valami olyasmit olvastam, hogy:
"17. Mikor aztán magába szállt, monda: Az én atyámnak mily sok bérese bővölködik kenyérben, én pedig éhen halok meg!
18. Fölkelvén elmegyek az én atyámhoz, és ezt mondom néki: Atyám, vétkeztem az ég ellen és te ellened.
19. És nem vagyok immár méltó, hogy a te fiadnak hivattassam; tégy engem olyanná, mint a te béreseid közül egy!"

1) magába szállt (egyáltalán nem biztos, hogy bánkódott!)
2) elhatározásra jutott legalább két-három dologban:
- bocsánatot kér az apjától, ("vétkeztem az ég ellen és te ellened")
- munkát vállal nála. (mármint az apjánál)
- elismeri, hogy az apa-fiú (jog)viszony -- beleértve az öröklődést és a fiúság minden más pozitív hozadékát is megszűnt az apja, és közte. "nem vagyok már méltó, hogy a te fiadnak hivattassam". (Ez egy teljesen helyes helyzetértékelés volt a részéről.)
- felhagy az erkölcstelen, kicsapongó, bűnös életmódjával. (Ez implicit módon következik abból, hogy az apjának a gazdaságában vállal munkát, és egyébként is elfogyott a vagyona, amiből finanszírozhatta volna ezt az életvitelt.)

"20. És felkelvén, elméne az ő atyjához." -- vagyis végre is hajtotta az elhatározását.

"21. És monda néki a fia: Atyám, vétkeztem az ég ellen és te ellened; és nem vagyok immár méltó, hogy a te fiadnak hivattassam !"

Ezt nem a papnak mondta meg, egy fülkében, hanem face-to-face az apjának, pont annak a személynek, aki ellen bűnt követett el, és nem úgy, hogy senki ne lássa és hallja, hanem szépen nappal, az összes szolga, az összes falubeli mindenki szeme láttára, mindenki füle hallatára!

Ez a történet egyáltalán nem a "gyónásról" szól, és még csak nem is a "bűnbánat"-ról.

Amiről szól, azt a Biblia megtérésnek mondja.

A görög szó, ami a megtérésre vonatkozik azt jelenti: meggondolja magát, megváltoztatja a gondolkodásmódját.
A héber szó azt jelenti hogy: visszafordul, megfordul
Ebben nincs érzelem, nincs pap, hanem ami viszont van az egy erős belső elhatározás.

(Találkoztál már olyan emberrel, aki hétről hétre megvallotta mindig ugyanazokat a bűnöket? Az ilyen ember megtért a szó bibliai értelmében, vagy pedig nem tért meg?)

coolarLJ 2018.06.18. 22:51:03

@I_Isti: Igen, köszönöm, hogy megerősítetted a kérdésem. Én is úgy gondolom, ahogyan te, és ahogyan a Bibliában le van írva. Ha vétkeztünk, akkor már nem vagyunk szabadok.
De kérlek, mi történik akkor, ha vétkeztünk. Akkor annyi az életünknek? Így -azaz bűnben- éljük le a hátralévő földi éveket, aztán ezután vagy megment minket Jézus vagy nem? Vagy ezt hogyan kellene gondolni?

"hát nekem kell tudnom, hogy mi az a "gyónás"?" - Mondjuk ez igaz. Látszik is, hogy nem sok fogalmad van a dologról, de akkor azt nem értem, hogy miért használsz annyi kijelentést és állítást a hozzászólásodban a kérdések helyett?

"Az én kereszténységem teljességgel idegen ettől a kifejezéstől, és nem hiszek abban, hogy "bűnbánattal" be lehet kerülni Isten országába, mert a legnagyobb bűnbánkódó pont nem került be. (Lásd még Mt 27.3-tól.)" Bár ha továbbolvasod, Mt (23, 4), akkor láthatod, hogy egyrészt rossz helyre címzi a bűnbánatát (a főpapoknak), másrészt még ők se bocsátottak meg neki. Na jó, ez inkább vicc volt.
Ami viszont nem az, hogy János 20,23 szerint az apostolok kapnak egy olyan kiváltságot, hogy dönthetnek a bűnök megbocsájtásáról vagy megmaradásáról. Ebből kiindulva tehát az apostoloknak van erre lehetőségük, viszont ami még ennél is fontosabb, hogy a gyónás nem a papról szól, hanem a gyónóról. Aki mindezt a saját élete, üdvözülése érdekében teszi. Persze meg kell jegyezni, hogy ez az üdvösségnek szükséges (már amennyiben van erre lehetősége az illetőnek), de nem elégséges feltétele, mert arról ember nem dönthet.

Most persze lehet jönni azzal, hogy aki nem gyónt volna meg, az akkor nem is üdvözülhet. Nem erről van szó. Mert, ha valaki nem gyónt, valamilyen objektív okból kifolyólag, annak marad a tökéletes bánat őszinte megélése, ami az Isten iránti szeretetből fakad. (Lásd itt: lexikon.katolikus.hu/T/t%C3%B6k%C3%A9letes%20b%C3%A1nat.html)

Szóval a gyónó (bűnbánó) és Isten kapcsolatáról van itt szó, amiben a papok, mint egy Jézus által adott (Jn, 20,23) közvetítői szerepben vannak.

Az ezt követő levezetéseddel pedig egyet értek, annyit leszámítva, hogy a magába szállás és a megbánás szerinted nem fedi egymást. (Ennek viszont ellentmond a Szinonímaszótár "762. Megbán." pontja, ami szerint ez a két fogalom szinonímája egymásnak.)

A Megtérést, illetve az életmódunk megváltoztatását pedig már a cikkben leírtam, mint a sikeres gyónás feltételét, így azzal örömmel tudom zárni írásomat, hogy igen, Te is megértetted, erről van itt szó.

ui: mivel a gyónás titkos és ilyenről még senki sem számolt be nekem, de az ilyen jelenséget a papok se akceptálják és természetesen nem lehet semmiféle megtérésről beszélni ekkor)

I_Isti 2018.06.20. 07:56:29

@coolarLJ: Köszi a válaszodat! "Ha vétkeztünk, akkor már nem vagyunk szabadok. "
A fő probléma az, hogy (HA) soha nem jutunk el a szabadságra, mert Isten soha nem hoz ki minket "Egyiptom földjéről, a (rab)szolgaság házából". Ahhoz, hogy kihozzon pedig alapvetően a belső természetünk teljes megváltozására, az úgynevezett "újraszületésre", vagy másképpen kevésbé helyesen fordítva "újjászületésre" van szükségünk. Az újraszületés arról szól, hogy az Ádámtól örökölt, és emiatt az öröklődés miatt alapvetően a bűn alá rekesztett emberi (ádámi) természetünk megváltozzon, és Isten természetfeletti módon belenyúlva a legbelsőbb részeinkbe az addig bűn miatt halott szellemünket újra megszülje, és feltámassza, megelevenítse, és az új szívünk hústábláiba beleírja a törvényét.
(Jer. 31:33: "Hanem ez lesz a szövetség, amelyet e napok után az Izráel házával kötök, azt mondja az Úr: Törvényemet az ő belsejökbe helyezem, és az ő szívökbe írom be, és Istenökké leszek, ők pedig népemmé lesznek.")

(Vö: nem az lesz Isten népe, aki "meggyón" és "áldozik", hanem az, akinek Isten a szívébe írja be a Törvényét." :-)

"Aki mindezt a saját élete, üdvözülése érdekében teszi. Persze meg kell jegyezni, hogy ez az üdvösségnek szükséges (már amennyiben van erre lehetősége az illetőnek), de nem elégséges feltétele, mert arról ember nem dönthet. "

Ez mondjuk hol van megírva a Bibliában? Mert abban a Bibliában, amit én olvasok ez van benne:
Márk Evangéliuma:16:16 Aki hiszen és megkeresztelkedik, idvezül; aki pedig nem hiszen, elkárhozik.

Zedo Aragaya 2018.10.03. 14:10:12

Sziasztok!

Az egyház úgy tartja, hogy ha vmit szándékosan elhallgatunk gyónáskor, akkor a gyónás érvénytelen. Én is szándékosan nem mondtam el 1x vmit, ezért újra elmentem ezt külön meggyóni. Az atya is ezt mondta, hogy gondoljak a tékozló fiúra, és nem az a lényeg, hogy a pappal legyünk őszinték, hanem hogy a Jóistennel legyünk azok. Gyakorlatilag én ezt úgy értelmeztem, mintha ő is azt mondta volna, hogy minek a gyónás.