Megdöbbentő tapasztalat volt szembesülni egy-egy világi fesztivál után – ahová papokkal, lelkészekkel azért mentünk, hogy a vallástól, az egyháztól távol esőket Isten felé tereljük –, hogy a legtöbb kereső, a leginkább érdeklődő általában kiábrándult a vallásból és sokszor az ország valamelyik egyházi iskolájában koptatta a padokat. Tehát az alapok sokuknál megvannak, de valahogy felnőtt korukra mégsem maradtak meg az egyház kötelékében. Egyházi esküvő után talán még a gyermekeiket is megkeresztelik, de elkötelezett, gyakorló keresztényekké mégsem válnak. Mi ennek az oka? Korábban azt veséztem ki, hogy az egyház miért nem bízik bennü(n)k, fiatalokban, most lássuk mi a helyzet az oktatással.
Gyors fejszámolás
Persze a legjobb az lenne, ha a fiatalok alapból, 18 éves koruk alatt is már tartoznának egy-egy közösségbe. Azonban, ha azt vesszük, hogy csak az egyházi iskolában jár a fiatal hitéleti alkalmakra, akkor rövid fejszámolás után (Debrecenre vetítve, 6 egyházi iskolában 3 osztályban 25 fő, azaz 450 gyerek, hozzávetőlegesen 30 gyülekezetre nézve) arra a következtetésre juthatunk (450/30), hogy minden évben nagyjából 15 (!) frissen végzett, 18 évesnek kellene megjelennie a város összes (minden egyes!) gyülekezetében. Tehát még egyszer: 30 gyülekezetben 15 lelkes, elhivatott fiatal. Ha ez megvalósulna, bizony egyetlen gyülekezetnek sem lenne problémája. Valószínűleg pap- és lelkészhiányról sem esne szó olyan gyakran.
Akkor mégis hol rontjuk el?
Minek egyházi iskola?
Miben más egy egyházi iskola, mint az állami? Jogosan tesszük fel a kérdést, hogy mi az egyházi iskolák feladata. Talán a világi tananyag leadása némi keresztény körítéssel? Vagy kultúrkeresztény megközelítéssel minőségibb oktatást nyújtani, mint a többi intézmény? Esetleg hitre (is) nevel? Azaz a diák a hit alapjait megismerve majd elindul a „világba” és vagy lesz kapcsolata az egyházzal, vagy nem…
Álomkép lenne azt gondolnunk, hogy az iskolának úgy kellene tanítania, nevelnie, hogy közben be is kapcsolja a gyerekeket (ezáltal a családokat) az egyház, a gyülekezetek szövetébe?
Ki tanít(hat) egyházi iskolában?
Az elitképzés vagy a keresztény nevelés a fontosabb, és melyik a hangsúlyosabb? Vagy már ott tartunk, hogy annyira kevés a pedagógus, hogy választási lehetősége sincs az iskolának?
Jó kérdés, hogyha én magam nem tudom hitelesen képviselni azt, amit képviselnem kell(ene), akkor hogyan tudok másokat erre bírni? Tehát hogyan követelheti a havi egy (kötelező?) osztálymisét az, aki maga se megy el rá?
Az iskolalelkész szerepe
A hittantanárok évekig úgy tanulják a teológiát, hogy gyermekek közelébe sem kerülnek, mégis elvárjuk tőlük, hogy ne csak a tananyagot adják le, de közben neveljenek is.
Az iskolalelkészek szerepe mérvadó, hiszen nekik kell(ene) terelgetni nemcsak a diákokat, de a tanárokat is. Valahogy meg kellene érteni: erre nem mindenkinek van ereje, türelme, elhívása. Iskolalelkésznek lenni komoly és nehéz feladat is.
Hogy lehet valaki jó egy-egy feladatban, ha közben az élet más területein is teljes egészében helyt kell állnia? Nem az volna a legjobb, ha egy-egy papnak, lelkésznek kifejezetten csak az iskola dolgaival, a diákok és a tanárok mindennapjaival kellene foglalkoznia?
Ki jár(hat) egyházi iskolába?
Követelheti az iskola, hogy keresztlevél felmutatásával, esetleg konfirmáció, vagy bérmálkozás után járhat csak oda a gyermek? Lelkészi, plébánosi ajánlás szinte már mindenhol kell, mindezekkel nem zárjuk ki azokat, akik neveltetésükből kifolyólag nem részesültek ezekből, de a közösséghez tartozás révén megtapasztalhatnák Isten szeretetét? Az egyházi ajánlás ellenére mégsem látjuk végzős fiatalok tömegét templomainkban, közösségeinkben.
Konklúzió
Ha számba vesszük az egyházi iskolák szerepét, feladatát, akkor egyre több és több kérdés vetődik fel bennünk, melyek alapos átgondolása talán új utakat nyithat meg. Persze könnyű az íróasztal mögül feltenni ezeket a kérdéseket. Sajnos be kell látnunk, hogy a kezdő lökést csak fentről lehet elindítani.
És Te mit gondolsz?
Személyesen érintett vagy a témában? Netalántán pont most koptatod az iskolapadot egy egyházi suliban? Tanárként éled át a fentieket? Egyetértesz, vagy éppen hogy nem? Konkrét megoldási javaslatod van ezekre vonatkozóan?
Küldd el nekünk írásos formában a véleményedet az info@szoljbeapapnak.hu e-mail címre 2021 február 15-ig! Az irományokat szívesen közzétesszük (ha kéred, akkor anonim módon) és jutalmazzuk: a legjobb javaslat beküldője Campus Fesztivál (vagy hasonló árkategóriájú hazai fesztivál) bérletet nyer!
Népegyház vagy szubkultúra? Mi a keresztények jövőképe? Az ökumenikus imahét kapcsán kérdezhetjük tabuk nélkül a magyarországi nagy egyházak képviselőit (köztük egy szerzetes nővért is!) az egyház jövőképével kapcsolatban január 21-én 19 órától. Az eseményt a FB-oldalunkon élőben tudod majd követni.