Az ördögűzést sokan, valószínűleg horrorfilmélmények hatására egy szigorúan szabályozott, megfelelő képesítés birtokában, egyházi felhatalmazással végezhető szertartásnak képzelik el. Ha az ördögi behatás legsúlyosabb esetéról, a megszállásról beszélünk, általában valóban ez a helyzet.
Ugyanakkor a legsúlyosabb ördögi behatások esetein kívül, az ördög távoltartásának, a gonosz/démoni erők megelőzésének hétköznapibb módszerei is vannak, például a Miatyánk is tartalmaz ilyen részt („szabadíts meg a gonosztól”), vagy a katolikus keresztelési szertartás is részben ördögűzés (a keresztelő megkeni a keresztelendőt, a keresztelendő „ellene mond” az ördögnek). A továbbiakban az általános, mindenkit érintő ördögi zavarás, kísértés megelőzésének néhány alternatív módszeréről lesz szó. Gabriele Amorth szerint az ezen túlmutató, különleges, rendkívüli tevékenységek közé egyébként a következők tartoznak: 1. Sátán által okozott külsőleges fizikai kínok (ütlegelés), 2. Az ördög által okozott kínok, gyötrelmek (betegségek, zavarok, csapások), 3. Ördögi lidércnyomás, 4. Ördögi átok házakon, tárgyakon, állatokon, 5. Ördöngősség vagy megszállottság. Ez a legsúlyosabb eset: az ördög birtokba vesz egy testet (a lelket nem) és az úgy cselekszik, beszél, ahogy a sátán akarja, ennek nem tud ellenállni, erkölcsi felelősséget nem visel a megszállott.
Luther azt javasolta, hogy ha az ördög éjjel nem hagy nyugodni fejünkre olvasva a bűneinket, az egyik legjobb megoldás az elűzésére egy jó nagy szellentés, amely után pimaszul azt is meg lehet kérdezni tőle, hogy vajon ez is szerepel-e a bűneink listáján? Luther egyébként a sörnek is szánt szerepet az ördög elleni küzdelemben.
Luther tintatartót vág az ördöghöz (kép: Martin Haake)
Luther nyomdokain járva vannak olyanok, akik nem ijednek meg a konfrontációtól, például zenészek, akik dalaikkal üzennek hadat a gonosznak.
A texasi David Crowder Band ötvözi a rockzenét és a keresztyén dicsőítést. Country és folk-rock hangulatú dalokkal jelentkeznek, ezek közül a Run Devil Run (Fuss, ördög, fuss) című kifejezetten témánkba vágó nóta. A szám csúcspontja, amikor az énekes a kísértő ’arcába vágja’, hogy mi mindene van, amellyel futásra tudja bírni azt:
A Királyok Királya és a Seregek Ura,
Angyalok serege és a Szentlélek,
Szellemmel betöltött, tűzzel keresztelt lélek,
Egy völgynyi csont, amelyek életre keltek,
Egy kereszt, egy hegy és egy üres sír,
Trombitaszó és egy édes név,
Melyek a pokol kapuit is megrázták - egyszer és mindenkorra vége
Jézusom van, az ördög futhat messze.
Egy kis magyarázat néhány ponthoz: a Királyok Királya Jézus Krisztus egyik megnevezése, az életre kelt csontok Ézsaiás próféta könyvének 37. részében szerepelnek egy látomásban, az üres sír a húsvéti feltámadás jele, trombitaszó pedig a végítéletre utal.
Tulajdonképpen ezzel egy hitvallást tartalmaz a dal.
Sokkal ridegebb hangulatot áraszt a keresztyén metalcore dallasi képviselőjének, a Fit for a King -nek az egyik zúzása, a Slave to nothing (A semmi rabszolgája), amely szintén kitér az ördög kérdéskörére:
„A pokol várja a hazugság királyát. A romlott területe elbukik, a fenevad élve ég el. A hazugság királya. REMÉLEM MEGROHADSZ.”
Jézus nevezte a hazugság atyjának az ördögöt (Jn 8,44), a Jelenések könyvében jelenik meg a sátáni hatalom fenevadként.
Persze felvetődik a kérdés, hogy lehet-e, szabad-e az ördöggel szemben metálzenét alkalmazni, hiszen a fémmuzsikát gyakran hozzák összefüggésbe a sátánizmussal. Az egyik közösségi oldalon egy bejegyzésünk kapcsán nemrég vita alakult ki erről, és megkérdeztük Nagy Tamást, a Neonhal keresztyén banda frontemberét. Az ő válasza:
„A Zsoltárok könyve azt mondja, dicsérjük az Urat kürtzengéssel, lanttal, hárfával, citerával. Lehet is Őt dicsérni ma is ezekkel, meg persze az akkori hangszerek mai megfelelőivel, elektromos gitárral, basszusgitárral, szintetizátorral, dobbal. Számomra a zene elsősorban közvetítő közeg, a lényeg az Üzenet, az, Akire fel akarod hívni vele a figyelmet. A konkrét kérdésre csak azt felelhetem, ha megfelelően rosszul, csapnivaló módon játszik valaki mondjuk metálzenét, attól az ördög még nem biztos, hogy elmenekül, bár ki tudja...”