Kúl, közvetlen, keresztény

Szólj Be a Papnak!

Programozott klónlelkésszel csak sci-fiben találkozzunk!

2019. október 29. - szoljbeapapnak

Következő eseményünk kapcsán Cs. Szabó Sándor íróval beszélgettünk sci-fi lelkészekről, robotpapokról és a technológiai forradalom tudásra és hitre gyakorolt hatásáról.

received_413329985968983.jpeg

fotó: Gál Efraim

Kevesen jelentkeznek mostanában lelkésznek. Lehet, hogy hamarosan a mesterséges intelligenciát kell bevetni a hiány pótlására? Úgy tudjuk, Te eljátszottál az ötlettel. Mi sült ki ebből?

A keresztény közösségek, egyházak az elmúlt kétezer évben mindig megtalálták a módot arra, hogy a folyton változó világban éljenek, még ha ez nem is mindig ment könnyen és zökkenők nélkül, vagy akár az is megtörtént, hogy az egyház egyes részei beleragadva maradtak egy-egy régebbi formába. A lelkészhiány is szerintem csak átmeneti és nem az egész kereszténységre nézve érvényes jelenség és idővel mindenhol megszületik rá a válasz, mennyiségre és minőségre nézve egyaránt. Az, hogy ez a válasz a mesterséges intelligencia lesz-e, az jó kérdés. Szerintem nem valószínű, ez lényegét tekintve összetettebb és más síkon mozgó kérdéskör, munkakör és átvezet afelé, hogy lehet-e Istentől származó lelket alkotni. Az egyik legelső megjelent regényemben, a Prón-ban hasonló alaphelyzetet próbálok kibontani: a jövőben klóntestbe mesterséges intelligenciát helyeznek és az egyik példányt lelkésznek programozzák be, hogy ezzel is segítsék az egyéb feladatokra, igényekre programozott prónok elfogadását. A prón-lelkész gyakorlati oktatója, a közel sem annyira tökéletes ember-lelkész nem is tudja elfogadni ezt a lényt és pont a hibátlansága, sikeressége miatt, pedig a prón eléri a legmagasabb szintet, mártírrá válik. A jelenlegi emberi természet része a tökéletlenség, minden szinten, és az evangélium fontos részét is alkotja az, hogy Isten a tökéletlenségünk ellenére fogad el miket. Ebben nem tudom, hol lehetne helye egy mesterséges intelligenciának – már ha nem sikerült félre vagy nem programozzuk eleve tökéletlennek. De ez meg megint egy másik problémakör és inkább csak sci-fi-ben szeretnék vele találkozni.

Robotpapokat már vetettek be a reformáció városában Wittenbergben, áldást osztani. Ha az egyház egyszer megkérne rá, hogy dolgozd ki az itthon bevetendő ’robopapokat’, milyen feladatokat adnál nekik?

Leginkább az egyházi adminisztráció elvégzését és jól jönnének önvezető autók sofőrjeiként, esetleg a templomokban hátsó sorba ülőket terelgethetnék előre.

Azt gondolom, hogy nagyon félreértjük a lelkészi munkát, ha robotizálhatónak gondoljuk. Persze nem vagyok naiv és sajnos sokszor csak olyan mélységet ér el az emberek által végzett lelkipásztori munka is, amit egy lélek nélküli robot vagy mesterséges intelligencia is el tudna végezni. Egy konzerv-igehirdetés elmondása, a liturgia levezetése, egy x elemből álló sablontárból kiválasztott lelkigondozói tanács elmondása („majd imádkozunk érted”, „emlékezz Isten szeretetére”, stb.) nem mindig mutat túl azon, amit ne lehetne algoritmusokkal, adatbázisokkal, megfelelően feldolgozott és indexelt videó- és hangtár használatával megoldani.

Engem hívőként most is zavar, ha ilyen helyzetekben nem a hús-vér emberrel, csak a hívő szolgáló, egyházi tisztséget viselő szereppel találkozom. Ha tudnám, hogy egy robottal van dolgom, lehet, hogy mások lennének az elvárásaim, de ez rendszerszinten mindenképp egy kiüresedésnek értékelném. És akkor a nem-protestáns egyházaknál az eukarisztiával kapcsolatban jelentkező problémakörről nem is beszéltünk, de ehhez nem értek, viszont külsősként nem tudom elképzelni, hogy az átváltoztatás misztériumát robot vagy mesterséges intelligencia kezébe (vagy manipulátorkarjába) adnák.

A technológiai forradalom, mesterséges intelligencia és a szuperszámítógépek által képviselt „mindentudás” mennyire alakítja át szerinted a hagyományos keresztény hit világát?

Az információs forradalom, a bárhol, bármilyen mennyiségben elérhető információ korszakát szerintem még nem dolgoztuk fel egyházi szinten. Ahogy Luther idején vált nyilvánvalóvá, hogy a korabeli információs forradalom, a könyvnyomtatás, az eszmék egyházi kontroll nélküli terjedése (ami korábban kezdődött) hogyan feszíti szét és alakítja át az addigi kereteket, szerintem a közeljövőben a mai kor információs forradalmának a hatása is erőteljes nyomot fog hagyni. Ma azok a dolgok, amik korábban meghatároztak például egy protestáns istentiszteletet, az igehirdetés, az ének, gombnyomásra elérhetőek otthonról és a helyi lelkésznek, kántornak, dicsőítő csapatnak az ország vagy akár a világ legjobbjaival kell(ene) versenyeznie. Katolikus téren más síkon mozognak a dolgok, ezért ilyen szempontból a mise stabilabb lehet majd.

Úgy gondolom, hogy sok gyülekezet vagy akár nagyobb szervezeti egység újra felfedezi majd, hogy a rendszeres összegyülekezés nem annyira a tudás átadásának a helye, hanem a szentek közösségének bibliai mintára történő gyakorlása: ez az, amit interneten, igehirdetések, dicsőítések videóin, vagy akár a valós időben közvetített műsoron keresztül nem lehet megélni. Nyilván nem egymás ellen valók ezek a dolgok, hiszen az ige hirdetése, a tanítás elengedhetetlen része a keresztény életnek, de a hangsúlyok mindenképp módosulni fognak és a lelkész szerepének, szolgálatának jellege is változni fog – és szerintem nem a mesterséges intelligencia irányába. Azt már ma is el tudom képzelni, hogy egy jól megírt applikáció, vagy akár egy humanoid formába öltöztetett mesterséges intelligencia hittant oktat vagy akár teológiai előadást tart, be is ülnék rá és nem szégyellnék tanulni tőle. De a testvéri közösséget és szeretetkapcsolatot a hozzám hasonlóan esendő emberekkel szeretném megélni.

Hol olvashatjuk az ide kapcsolódó írásaidat?

A Prón – a programozott klóntermék kivételével nem nagyon foglalkoztam a témával. Ez a 16 éve megjelent kisregényem a kiadó engedélyével szabadon letölthető a netről. Ma már biztos másképp írnám meg, de a végkicsengése ugyanaz lenne, azt hiszem.

A bejegyzés trackback címe:

https://szoljbeapapnak.blog.hu/api/trackback/id/tr6015270338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskutyauto 2019.10.30. 18:52:18

Vallás és egyház nettó átverés és csalás...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.10.30. 19:53:31

"A lelkészhiány is szerintem csak átmeneti"

Sajnos nem átmeneti, hanem tartós tendencia. Ahogy a rendszeresen templomba járó hívek számának monoton csökkenése is az.

"az evangélium fontos részét is alkotja az, hogy Isten a tökéletlenségünk ellenére fogad el miket"

Nem is nagyon tehet mást, hiszen ő teremtett meg bennünket olyannak, amilyenek vagyunk. Ez természetesen nem lehet mentség a bűneinkre, hiszen szabad akaratot is adott nekünk, tetteinkért felelősséggel tartozunk.

"nem tudom elképzelni, hogy az átváltoztatás misztériumát robot vagy mesterséges intelligencia kezébe (vagy manipulátorkarjába) adnák"

Pedig ez nem lenne ördögtől való dolog. A mesterséges intelligenciát Istentől kapott képességeinkkel és tudásunkkal alkotnánk meg, így az is Isten teremtménye lenne, ha közvetve is. Persze ezt a mesterséges intelligenciát nem a mai primitív megvalósításokhoz kell mérni. Ám miért ne lenne lehetséges, hogy egy kellően összetett, tudattal és öntudattal bíró mesterséges lénybe Isten lelket leheljen?
süti beállítások módosítása