Kúl, közvetlen, keresztény

Szólj Be a Papnak!

A megtérés fajtái

2019. március 21. - ágizsuzsa

Mit jelent számodra a megtérés? Mi jut az eszedbe, ha meghallod azt a kifejezést, hogy megtérés vagy megtért személy? Transzcendens? 180°-os fordulat? Pál apostol? Esetleg eszedbe jut egy ismerősöd, aki régebben még úgymond „normális” volt, de aztán szerinted túlzottan kezdett el érdeklődni a vallásos dolgok iránt?  Vagy arra gondolsz, hogy ejha, ha XY megtért, csak jó ember lehet?

Gondoltad volna, hogy Wikipédia-oldal is van a megtérésről? :O Én őszintén bevallom, hogy egy kicsit meglepődtem rajta… :D

Vajon egy kőkemény döntés vagy isteni kegyelem, ha valaki megtér Istenhez? Mindig csak pozitív hozadéka lehet?

megteres.jpg

Illetve, milyen típusú megtérések léteznek?

  1. Ébredési vagy erkölcsi megtérés

Ez az a fajta megtérést jelenti, amikor egy ember felismeri a bűnösségét, és ezt követően új útra tér. Pl. a Bibliából: a parázna asszony (Jn 8,1-11), és a szamariai asszony (Jn 4,1-26) történetei. 

  1. Fölcserélési megtérés

A megtérés válasz valamilyen emberi problémára, hiányra. Egy nem vallásos jellegű problémát felcserél egy vallásos jellegűre. (Pl. egy kamasz fiú a serdülőkori szexuális problémáját vallásos módon oldja meg. Klasszikus eset: egy serdülő korban levő fiú megtér, és a korábbi szexuális nehézségei eltűnnek, a helyükre kerülnek.)

Az élmény leírása:

  1. Kudarcélmény. Olyan gondolataim vannak, hogy engem senki sem fogad el, senki sem szeret. De Isten elfogad és szeret! Idevágó példa: egy férfi, akiből pap lett. Fiatal korában minden társaságból kilógott, de nem azért, mert jó fej volt, hanem egy kicsit bénácska, szerencsétlen fajta. Később elhitte magáról, hogy neki tényleg a lúzerek között a helye. Majd megtért, és ennek a lendületével elment papnak, és egy nagyszerű plébános lett, akiért odáig meg vissza vannak a hívek.
    Másik példa a Bibliából, amikor Jézus a Betezda-fürdő mellett (ez egy gyógyhatással rendelkező hely volt) meggyógyított egy 38 év óta beteg embert, akinek nem volt embere, hogy bevigye a tóba, amikor felkavarodik a víz. A beteg ember felkelt, és elkezdett járni (Jn 5,1-9). Másik idevágó példa lehet, amikor valaki azt éli át, hogy őt nem szeretik, nem fogadják el úgy, ahogy van, ez a vallási megtérés felé vihet el valakit. Ha valaki kellően depresszív alkatú, és a párkapcsolata megromlik (a depresszív alkat önmagát a párkapcsolat alakulásán keresztül értelmezi, értékeli), akkor nagyon mély válságot élhet meg, mivel a társa nem fogadja el, úgymond mindent „rosszul csinál”. Egy ilyen szituációban a vallási megtérés jó válasz lehet. Jó esetben ez hatással lehet a párkapcsolatukra is, történhet egy visszatérés is a házastárshoz. A megtérés nyomán az emberi hiányra, fájdalomra kaphat valaki hiteles választ.
     
  2. Megtalálás vagy rátalálás, a megoldás érzelmekkel teli elővételezése. Azért elővételezés, mert ez egy rövid (néhány perces–pár hónapos) élmény, ami semmivé tud válni, egy emlék maradhat, ami után az ember ugyanott áll, de a fantasztikus érzést már megtapasztalta. Ez nagy fájdalom tud lenni. Egy ilyen katartikus élmény után szükséges lehet, hogy az ember újraépítse a személyiségét, ami 2 év minimum, egy lelki atya szerint.

  3. Fájdalom érzése, pl. szenvedélybetegeknél. Előzetesen valaki átélheti azt, hogy na, itt a megoldás, de visszazuhanhat egy még rosszabb állapotba. Ilyenkor kezd el újra a szerhez nyúlni, és azt a következtetést vonja le magának, hogy a problémájára sem a vallás, sem Isten nem adott választ. De fel kell(ene) ismerni azt, hogy a helyzetből fogat csikorgatva is, de fel kell állni, és saját, tudatos döntéseket meghozva a problémát meg kell oldani. Keserves és hosszú út van a megmaradás előtt. A legjobb szentírási példa Zakeus története (Lk 19,1-10). Ő volt az alacsony termetű vámszedő, aki felmászott a fügefára, hogy jobban hallhassa Jézus tanítását. Jézus pedig meghívatta magát hozzá vendégségbe, amin a bámészkodók megrökönyödtek, mert mégiscsak milyen dolog az, ha Jézus egy bűnös embernél száll meg? Ezt a kis történetet lehet belső történésként is értelmezni: hozzám, a nyomorult, bűnös emberhez Jézus becsönget, mert nálam akar vacsorázni! Vajon örülnék neki? És a nép morcosságát lehet az én belső hangomként is értelmezni. Az a „bizonyos” belső hang, aki mindig lebeszél, és kicsinynek gondol téged, azaz saját magadat. 
  1. Folyamatos megtérés, progresszív megtérés

Lassú, észrevétlen folyamat. Lehet, hogy még az illető maga sem tudja mikor tért meg. Általában a vallásos neveltetést kapott embereknél gyakrabban előfordul. A korábbi szokásos dolgok hirtelen szükségletekké váltak (pl. misére menés). Itt nincs sem trauma, sem krízis. Pl. az egyik addig nem vallásos házastárs több évtizedes misére járás utáni megkeresztelkedése. 

  1. Drámai tapasztalat alapján történő megtérés

Viharos, dramatikus élmény, mely darabokra töri a személyiséget. Jó példa lehet, ha pl. valamilyen csínyt akarsz elkövetni, de inkább a kortárs befolyás miatt csinálod meg, mivel te nem akarod ténylegesen, csak erősít a csordaszellem. Ilyenkor mondhatja azt az ember, hogy ha van Isten, ez meg az az esemény nem történhet meg. Persze sokszor kell csalódnunk sajnos. Egy másik példát is hozok nektek: egy haszid rabbit elvittek Auschwitzba. A családja ott veszett, neki sikerült megszöknie, de súlyosan megsebesült a lengyel erdőkben. A faluba viszont nem mert bemenni segítséget kérni. Elkezdett leveleket tépkedni, hogy leszorítsa a sebét, és megfogadta, hogyha túléli ezt, akkor a gyógyításnak fogja szentelni az életét. Szerencsésen túlélte a nehézségeket, és Izraelbe térve egy szülészetet alapított, ahol már több tízezer kis csöppség jött a világra. A rabbi nagyszerűsége nem csak abban rejlik, hogy az erdőben megfogadta, hogy gyógyítani fog, hanem a fogadalmát végre is hajtotta.  

  1. Vallásos tapasztalaton nyugvó megtérés

A 4. pont alesetének is vehetjük. Ezt mondanám a legklasszikusabb megtérésnek. Olyan vallásos tapasztalat, amelyben az Isten, a hit vagy a vallás, egy újdonságként jelenik meg az illető életében, amitől nem tud szabadulni. Esetleg az illetőnek még nem is volt „dolga” az egyházzal, a vallásos ceremóniákkal. Szentírási tipikus példa: a Jézus kereszthalálán részt vevő katona, aki Jézus halálakor megjegyezte, hogy valóban Isten Fia volt Jézus.

A bejegyzés elkészítéséhez felhasznált forrás Pál Feri atya 2004. 01. 13-án elhangozott előadása.

Ha kíváncsi vagy megtéréstörténetekre, hogyan is működik ez a gyakorlatban, akkor gyere el jövő hét hétfőn (25-én) a Bakelitbe este 7-re (Debrecen, Kossuth u. 21. szám)!

Örülünk a kommenteknek, de annak még jobban, ha élőben is találkozunk a hit nagy kérdésiről folytatott vitaesteken. Legközelebb márc. 25-én Debrecenben a megtérésről lesz szó, Budapesten pedig az egyház bűneiről.

A bejegyzés trackback címe:

https://szoljbeapapnak.blog.hu/api/trackback/id/tr4514703028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2019.03.21. 13:44:48

Ha már ott voltam a fórumokon, és többnyire a tudomány rovatokban, nem álltam meg, hogy eléggé szarkasztikus stílusban ne fejtsem ki a véleményem, amikor leltem az origón egy olyan téma címet, hogy:

Jézus nevére miért nem térnek meg az emberek ?
origo fórum, tudomány rovat: zakeus - 2000.09.27. 09:55

"Aki megtér ( Jézushoz) s meg keresztelkedik az be megy a mennyek országába.
Az emberek 90 % - a miért nem fogadja be Jézust a szívébe?"

-Teljesen spontán elkezdtem írni a hozzászólásomat a felvetésre:
"Ha jól látom ez a kérdés a tudomány rovatba került beírásra.

"Aki megtér ( Jézushoz) s megkeresztelkedik az bemegy a mennyek országába."
- Nos jelenleg a tudomány nem ismer Jézus nevű élő személyt, akihez közeledni lehetne. Gondolom a megtér ezt jelentheti. A mennyek országa fogalom is meghatározhatatlan hely a tudomány számára.

"Az emberek 90 % - a miért nem fogadja be Jézust a szívébe ?"
- A tudomány álláspontja szerint az is lehetetlen, hogy a 10% befogadta volna, hiszen ha nem él, akkor nincs mit, ha meg élő személy lenne, nem férhetne el egy emberi szívben egy másik élő személy. Ha meg Jézus amolyan, mikro emberke lenne, hogy még is beférne az emberi szívbe, akkor ott a szív gazdájának halálát okozhatná, ő pedig megfulladna a vérben. 2000.11.10. 16:29 "
-
Magam sem gondoltam, de ami ezek után következett, arra talán a tömeghisztéria kifejezés a leghelytállóbb, pedig hát a tudomány rovatban voltunk és nem egy templomban, ahol talán tényleg nem lenne ildomos a válaszom. Persze voltak értelmesebb felvetések is:

" Szerintem I.G. is csak ezt akarta mondani. Hogy ne keverjük össze a szezon a fazonnal. Én úgy vettem ki, az nem tetszik neki, hogy hitről cserélünk véleményeket tudomány rovatban. Azt gondolom, ennek a nemtetszésének adott hangot egy kicsit csúfondáros formában.
Szóval, nem történt sulyokelvetés "

Erre így reagáltam:" Valóban erről van szó, hogy kicsit Woody Allenesen fel kívántam hívni egyesek figyelmét, hogy Jézus körüli személyi kultusznak semmi köze nincs a tudományhoz. Helye lehet egy ilyen vitának a vallás, filozófia, vagy esetleg a fantasi témaköröknél. Kérlek, ne keverjétek össze a tudományt a mítoszokkal, mert nem összekeverhetőek. Vagy ha még is összekeveritek, akkor ilyen gyomorfelforgató hülyeségek jönnek ki belőle, mint amit és is írtam. Egyébként bocsánatot kérek ironikus döbbenetemért, de ilyen vagyok. "

darlacko 2019.03.22. 09:01:43

A megtérés tehát egy olyan mozzanat, amikor a bizonytalan, csalódott, valaszokat kereső ember rátalál a vallásra és az azáltal megfogalmazott álválaszokra. A megtérés a tévútra jutás eseménye.

A serdülő fiúk szexuális problémáira a vallás által adott megoldások rettenetesek. Ismertem több katolikus gimibe járó és kollégiumban lakó fiút. A szexualitásuk minden volt csak egészséges nem. Az egyik csőb*zi lett, a másik p!nabubus, a verebet röptében is elkapta, de a nőket nem tisztelte, a harmadik aggszűz, aki bűnnek tekintette a szexet, a sort folytathatnám, egyik se kiegyensúlyozott szexuális életet élt később.
süti beállítások módosítása