Mit jelent számodra a megtérés? Mi jut az eszedbe, ha meghallod azt a kifejezést, hogy megtérés vagy megtért személy? Transzcendens? 180°-os fordulat? Pál apostol? Esetleg eszedbe jut egy ismerősöd, aki régebben még úgymond „normális” volt, de aztán szerinted túlzottan kezdett el érdeklődni a vallásos dolgok iránt? Vagy arra gondolsz, hogy ejha, ha XY megtért, csak jó ember lehet?
Gondoltad volna, hogy Wikipédia-oldal is van a megtérésről? :O Én őszintén bevallom, hogy egy kicsit meglepődtem rajta… :D
Vajon egy kőkemény döntés vagy isteni kegyelem, ha valaki megtér Istenhez? Mindig csak pozitív hozadéka lehet?
Illetve, milyen típusú megtérések léteznek?
- Ébredési vagy erkölcsi megtérés
Ez az a fajta megtérést jelenti, amikor egy ember felismeri a bűnösségét, és ezt követően új útra tér. Pl. a Bibliából: a parázna asszony (Jn 8,1-11), és a szamariai asszony (Jn 4,1-26) történetei.
- Fölcserélési megtérés
A megtérés válasz valamilyen emberi problémára, hiányra. Egy nem vallásos jellegű problémát felcserél egy vallásos jellegűre. (Pl. egy kamasz fiú a serdülőkori szexuális problémáját vallásos módon oldja meg. Klasszikus eset: egy serdülő korban levő fiú megtér, és a korábbi szexuális nehézségei eltűnnek, a helyükre kerülnek.)
Az élmény leírása:
- Kudarcélmény. Olyan gondolataim vannak, hogy engem senki sem fogad el, senki sem szeret. De Isten elfogad és szeret! Idevágó példa: egy férfi, akiből pap lett. Fiatal korában minden társaságból kilógott, de nem azért, mert jó fej volt, hanem egy kicsit bénácska, szerencsétlen fajta. Később elhitte magáról, hogy neki tényleg a lúzerek között a helye. Majd megtért, és ennek a lendületével elment papnak, és egy nagyszerű plébános lett, akiért odáig meg vissza vannak a hívek.
Másik példa a Bibliából, amikor Jézus a Betezda-fürdő mellett (ez egy gyógyhatással rendelkező hely volt) meggyógyított egy 38 év óta beteg embert, akinek nem volt embere, hogy bevigye a tóba, amikor felkavarodik a víz. A beteg ember felkelt, és elkezdett járni (Jn 5,1-9). Másik idevágó példa lehet, amikor valaki azt éli át, hogy őt nem szeretik, nem fogadják el úgy, ahogy van, ez a vallási megtérés felé vihet el valakit. Ha valaki kellően depresszív alkatú, és a párkapcsolata megromlik (a depresszív alkat önmagát a párkapcsolat alakulásán keresztül értelmezi, értékeli), akkor nagyon mély válságot élhet meg, mivel a társa nem fogadja el, úgymond mindent „rosszul csinál”. Egy ilyen szituációban a vallási megtérés jó válasz lehet. Jó esetben ez hatással lehet a párkapcsolatukra is, történhet egy visszatérés is a házastárshoz. A megtérés nyomán az emberi hiányra, fájdalomra kaphat valaki hiteles választ.
- Megtalálás vagy rátalálás, a megoldás érzelmekkel teli elővételezése. Azért elővételezés, mert ez egy rövid (néhány perces–pár hónapos) élmény, ami semmivé tud válni, egy emlék maradhat, ami után az ember ugyanott áll, de a fantasztikus érzést már megtapasztalta. Ez nagy fájdalom tud lenni. Egy ilyen katartikus élmény után szükséges lehet, hogy az ember újraépítse a személyiségét, ami 2 év minimum, egy lelki atya szerint.
- Fájdalom érzése, pl. szenvedélybetegeknél. Előzetesen valaki átélheti azt, hogy na, itt a megoldás, de visszazuhanhat egy még rosszabb állapotba. Ilyenkor kezd el újra a szerhez nyúlni, és azt a következtetést vonja le magának, hogy a problémájára sem a vallás, sem Isten nem adott választ. De fel kell(ene) ismerni azt, hogy a helyzetből fogat csikorgatva is, de fel kell állni, és saját, tudatos döntéseket meghozva a problémát meg kell oldani. Keserves és hosszú út van a megmaradás előtt. A legjobb szentírási példa Zakeus története (Lk 19,1-10). Ő volt az alacsony termetű vámszedő, aki felmászott a fügefára, hogy jobban hallhassa Jézus tanítását. Jézus pedig meghívatta magát hozzá vendégségbe, amin a bámészkodók megrökönyödtek, mert mégiscsak milyen dolog az, ha Jézus egy bűnös embernél száll meg? Ezt a kis történetet lehet belső történésként is értelmezni: hozzám, a nyomorult, bűnös emberhez Jézus becsönget, mert nálam akar vacsorázni! Vajon örülnék neki? És a nép morcosságát lehet az én belső hangomként is értelmezni. Az a „bizonyos” belső hang, aki mindig lebeszél, és kicsinynek gondol téged, azaz saját magadat.
- Folyamatos megtérés, progresszív megtérés
Lassú, észrevétlen folyamat. Lehet, hogy még az illető maga sem tudja mikor tért meg. Általában a vallásos neveltetést kapott embereknél gyakrabban előfordul. A korábbi szokásos dolgok hirtelen szükségletekké váltak (pl. misére menés). Itt nincs sem trauma, sem krízis. Pl. az egyik addig nem vallásos házastárs több évtizedes misére járás utáni megkeresztelkedése.
- Drámai tapasztalat alapján történő megtérés
Viharos, dramatikus élmény, mely darabokra töri a személyiséget. Jó példa lehet, ha pl. valamilyen csínyt akarsz elkövetni, de inkább a kortárs befolyás miatt csinálod meg, mivel te nem akarod ténylegesen, csak erősít a csordaszellem. Ilyenkor mondhatja azt az ember, hogy ha van Isten, ez meg az az esemény nem történhet meg. Persze sokszor kell csalódnunk sajnos. Egy másik példát is hozok nektek: egy haszid rabbit elvittek Auschwitzba. A családja ott veszett, neki sikerült megszöknie, de súlyosan megsebesült a lengyel erdőkben. A faluba viszont nem mert bemenni segítséget kérni. Elkezdett leveleket tépkedni, hogy leszorítsa a sebét, és megfogadta, hogyha túléli ezt, akkor a gyógyításnak fogja szentelni az életét. Szerencsésen túlélte a nehézségeket, és Izraelbe térve egy szülészetet alapított, ahol már több tízezer kis csöppség jött a világra. A rabbi nagyszerűsége nem csak abban rejlik, hogy az erdőben megfogadta, hogy gyógyítani fog, hanem a fogadalmát végre is hajtotta.
- Vallásos tapasztalaton nyugvó megtérés
A 4. pont alesetének is vehetjük. Ezt mondanám a legklasszikusabb megtérésnek. Olyan vallásos tapasztalat, amelyben az Isten, a hit vagy a vallás, egy újdonságként jelenik meg az illető életében, amitől nem tud szabadulni. Esetleg az illetőnek még nem is volt „dolga” az egyházzal, a vallásos ceremóniákkal. Szentírási tipikus példa: a Jézus kereszthalálán részt vevő katona, aki Jézus halálakor megjegyezte, hogy valóban Isten Fia volt Jézus.
A bejegyzés elkészítéséhez felhasznált forrás Pál Feri atya 2004. 01. 13-án elhangozott előadása.
Ha kíváncsi vagy megtéréstörténetekre, hogyan is működik ez a gyakorlatban, akkor gyere el jövő hét hétfőn (25-én) a Bakelitbe este 7-re (Debrecen, Kossuth u. 21. szám)!
Örülünk a kommenteknek, de annak még jobban, ha élőben is találkozunk a hit nagy kérdésiről folytatott vitaesteken. Legközelebb márc. 25-én Debrecenben a megtérésről lesz szó, Budapesten pedig az egyház bűneiről.