A szeptemberben indult négyrészes 'Hit és tudomány' vitasorozatunk záró alkalmán Jézus Krisztus személye körüli kérdéseket, történelmi tényeket és álhíreket boncolgathatjuk. Az eseményre való hangolódás érdekében a válaszadóknak szegeztünk egy-egy kérdést.
Zoltán atyától azt kérdeztük, hogy a szeplőtelen fogantatás történelmi tény, vagy hitkérdés-e.
Íme a válasza:
Megnehezített recepció
Isten Anyjának, a Boldogságos Szűz Mária szeplőtelen fogantatásának hitigazságát 1854-ben IX. Pius pápa ünnepélyesen kihirdettete a Vatikánban. Az Ineffabilis Deus kezdetű bullában közzé tett dogma mondanivalójával összhangban álló recepció megnehezített. Ez több összetevőre vezethető vissza, amelyek közül csupán néhányat nevezek meg:
- Mivel ünnepe karácsony közelében, december 8-án van, ezért helytelenül társítják Jézus, Isten örök Igéjének fogantatásával. Ezt a félreértést növelheti az, hogy a Szeplőtelen fogantatás ünnepének evangélium szakasza Jézus születésének hírüladása.
- A helyes recepciót akadályozza, hogy kortársaink közül csak kevesen akarják belátni az áteredő bűn fogalmának jelentését. (A teológia az áteredő bűn fogalmával jelöli az ember részéről áthidalhatatlan távolságot közte és Istene között.) Ez alól még az ártatlan újszülött gyermek sem kivétel.A többség felteszi a kérdést: ‘Hogy lehet az, hogy egy újszülött baba már is bűnnel terhelten születik erre a világra?’
- Isten Jézus édesanyjával, a Boldogságos Szűz Máriával felvett és megtartott kapcsolatának természete a jelenkori viselkedésminták sorozatát ingatja meg: a következmények nélkül eldobható és tetszőlegesen kicserélhető férfi-nő, szülő és gyermek kapcsolatrendszerét. Isten és Mária kapcsolata nem helyezhető el egyetlen megszokott emberi klisé-kapcsolatrendszerben sem, mert egyedülállósága miatt valamennyinek a keretét szétfeszíti.
- A nem katolikus keresztények körében a Szeplőtelen fogantatás hitigazságának ünnepélyes kihirdetése megütközést keltett és ellenállásukba ütközött a XVI. sz.-i hitújítók örökösei közt, az anglikánok, majd később az ókatolikusok táborában, és formai okokra hivatkozva az ortodoxok is elutasították. Számukra a mai főünnep az igen jelentős ökumenikus probléma rangjára emelkedett.
A hitigazság
Vegyük fontolóra a Szeplőtelen fogantatás dogmájának szövegét: „A Szent és Oszthatatlan Háromság tiszteletére a Szűz Istenanya dicsőségére és ékességére, a katolikus hit fölmagasztalására és a keresztény vallás növelésére, Urunk Jézus Krisztusnak, Szent Péter és Pál apostoloknak tekintélyével és a sajátunkkal kijelentjük, kihirdetjük és meghatározzuk, hogy az a tan, amely azt tartja, hogy a Boldogságos Szűz Mária fogantatásának első pillanatában, a mindenható Isten egyedülálló kegyelméből és kiváltságából, az emberi nem Üdvözítőjének, Jézus Krisztusnak érdemeire való tekintettel, az áteredő bűnnek minden szennyétől eleve megőrizve mentes volt: Istentől való kinyilatkoztatás, és ezért erősen és állhatatosan kell hinnie minden hívőnek."
A hitigazság mondanivalója
A mennyei Atya örök Igéjének édesanyja, Szűz Mária érintetlen maradt az emberiség bűnterhétől. Mielőtt Isten Fia véghez vitte volna a megváltás művét, Mária már részesült benne. Ezért ő előre megváltott ember. Isten ezzel a döntésével az áteredő bűnnek a mindenkit magával sodró áradatát feltartóztatta, és egy új kezdetet adott. Ennek az új kezdetnek a megadása szerves és mindig visszatérő eleme maradt Isten népe történelmének, amelyben a szövetség Istene mindig újból nyitotta meg az üdvösség útját meghívottai, a próféták, a királyok által és Mária kiválasztásában. Isten oly szorosan kapcsolta egybe az emberiség történelmét az üdvösség történelmével, hogy többé el nem választhatók egymástól.
Máriát életének első pillanatától, fogantatásától Isten betöltötte szeretetével, megajándékozta Szentlelkével. Csak így lehetett a Megváltó édesanyja. A mennyei Atya előkészítette őt arra, hogy igent mondjon istenanyai hivatására, hogy útját végigjárja Szent Fiával.
Mária életének folyamán soha és semmiféle formában nem tagadta meg magát az Atyák és Jézus Krisztus Istenétől, és nem lépett ki az embertársakkal való Isten akarata szerinti szolidáris szövetségből. A Magasságbeli oly annyira az önmagához való közelségbe állította és önmagához kapcsolta Máriát, hogy az Ő ragyogását árasztja mindenkire. Ő teljesen bűntelen, azaz közte és Isten között nincs semmi, ami elválasztaná őket egymástól. Ezért ő nemcsak előre megváltott, hanem teljesen, egészen megváltott.
December 2-án, hétfőn 19 órától személyesen kérdezhetsz Zoltán atyától is a Nagyerdei Víztoronyban! Fontos: ha ülőhelyet is szeretnél, érkezz időben! Várunk, hogy megvitassuk Jézus Krisztus-e a király.