Kúl, közvetlen, keresztény

Szólj Be a Papnak!

Rossznak tartod a vírust? Ateista már nem lehetsz!

Gondolatok a 'Hol van Isten a koronavírus idején?' című könyvről

2020. május 10. - Phil Melanchthon

John C. Lennox, nyugalmazott brit matematikaprofesszor könyve, a Hol van Isten a koronavírus idején? magyarul a Harmat Kiadó gondozásában jelent meg, és egyike az első könyveknek, amelyek a vírus apropóján születtek meg. A legelső ilyen könyv, az olasz író és fizikus Paolo Giordano Járvány idején-je felvetette, hogy most az is kiderülhet, civilizációnk csupán kártyavár. Lennox írása sem csupán szűkebb értelemben szól a járványról, hanem a keresztény hit alapjai és Isten létének kérdése is terítékre kerülnek.

A 76 éves tudós könyvének címe azért is ragadott meg, mert pont úgy hangzik, mintha egy ’Szólj be a papnak’ eseményé lenne. Mi is körüljártuk a témát két online eseményen (Koronavírus vs Egyház, Csak Isten mentheti meg a Földet?), és Lennox sem spórolta meg az ebben a helyzetben felvetődő provokatív kérdéseket. A mindössze 72 oldalas, egy szuszra könnyen elolvasható írás az erkölcsi és természeti „rossz” megtapasztalása kapcsán természetesnek veszi, hogy sokakban felvetődik: van-e egyáltalán Isten; ha igen, hol van: esetleg önkéntes karanténba vonult? Azt kéri, olvasás közben képzeljük el, hogy egy kávéházban beszéljük át vele ezt a témát, egy újabb hasonlóság a kocsmamissziónkkal. Lennox neve egyébként többször felvetődött a Hit és Tudomány vitasorozatunk, illetve táborunk kapcsán.

christchurch-cathedral-nzh.jpg

A christchurchi katedrálist földrengés rongálta meg 2011-ben. Lennox könyvében ez a katasztrófa a természeti „rossz” egyik példája

A szerző a mű elején megteremti a hitelességét a fájdalom és szenvedés állapotával kapcsolatban: megtudjuk, hogy pár éve kis híján szívrohama volt, feleségétől már el is búcsúzott, illetve 22 éves unokahúgát kellett meggyászolniuk. Lennox emlékeztet, hogy  ̶  ellentétben például a karma-tannal  ̶ a keresztény hit szerint a betegség vagy baleset elszenvedése nem feltétlenül azt jelenti, hogy az illetőt a bűnei miatt éri a baj. Az Ószövetségben erre Jób története a példa, az Újszövetségben pedig Jézus erősíti meg ezt gyilkosság, illetve egy torony összedőlése okozta halálesetek kapcsán, vagyis mind az erkölcsi, mint a természeti "rossz" kontextusában.

Lennox matematikushoz illő, rövid és lényegre törő levezetésének sajátossága, hogy mindig felvet egy olyan kérdést, amelyik távolabbi perspektívából világít rá a problémára. Az ateistákkal folytatott vitákon edződött keresztény tudós bemutatja Richard Dawkins mainstream materialista álláspontjának önellentmondását: a biológus szerint Isten nélküli, céltalan, közömbös, a „vak” DNS által irányított anyagi világban élünk. Ha ezt tényleg elfogadjuk, akkor nem lesz semmilyen értelme, mércéje a jó és a rossz megkülönböztetésének. Lennox bemutatja, hogy ha nincs Isten, akkor nincs jó és rossz, és akkor nem is mondhatjuk, hogy a koronavírus és annak hatása bármilyen szempontból „rossz”, csupán az atomok átrendeződéséről van szó. Ezek szerint, ha a koronavírust valaki ateistaként tartja rossznak, érdemes felülvizsgálnia világnézetét.

john_lennox.jpg

John C. Lennox

Az oxfordi matematikus azt a kérdést sem kerüli meg, hogy a rossz jelenléte hogyan férhet össze Isten mindenhatóságával és azzal, hogy Isten maga állapítja meg a teremtésről, hogy az „jó”. A megoldás kulcsa a bűnbeesés, emiatt lesz „átkozott a föld” (1Móz 3,17-18). Ferenc pápa nemrég elhangzott szavai is eszünkbe juthatnak: tévesen hittük azt, hogy egészségesek maradhatunk egy beteg világban. A betegség okát pedig magunkban kell keresni, nem a természetben. 

Persze az a kérdés is felvetődhet, hogy Isten miért nem teremtette olyannak az embert, hogy csak jót tegyen, miért hajlik rosszra az emberi természet? Ez esetben „roboti”, előzetesen belénk kódolt program futtatásában kimerülő létformánk lenne, azaz a szabad döntéstől való meg lennénk fosztva. Nem hangzik túl izgalmasnak, így viszont persze nem mindig sikerül a jót választanunk.

Lennox könyve lezárásaként természettudósként arra is gondot fordít, hogy bizonyítékot mutasson fel Isten jóságáról, valamint arról, hogy milyen következményekkel jár életünkre, ha ezt elfogadjuk. Remélem, hogy az olvasók szertettel fogadják ezeket a részeket, hiszen ez a kulcs a befogadásukhoz.

Eseményeink a hit nagy kérdéseinek tabuk nélküli, interaktív megvitatását szolgálják. Legközelebb arról beszélgetünk a Ti kérdéseitek alapján, hogyan járulhatunk hozzá városunk lelki megújulásához!

A bejegyzés trackback címe:

https://szoljbeapapnak.blog.hu/api/trackback/id/tr8415675910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vilagnezet.blog.hu · vilagnezet.blog.hu 2020.05.10. 11:53:48

A világjárványt okozó biológiai korona vírusnak teljesen mindegy, hogy milyen vallású, vagy ateista, vagy nihilista személyt fertőz meg a lényeg, az, hogy rávegye egy információs csomag újbóli legyártására és fertőzésre. Ez egy RMS száldarabka.

A elme járványt okozó memetikai Isten vírusnak teljesen mindegy, hogy milyen vallású, vagy ateista, vagy nihilista személyt fertőz meg a lényeg, az, hogy rávegye egy információs csomag újbóli legyártására és fertőzésre. Ez főként az Isten szó.

erkolcstan.blog.hu/2020/04/30/genek_memek_virusok

midnightcoder2 2020.05.10. 13:46:20

Az, hogy mi jó vagy rossz igazából megítélés kérdése. Az a bizonyos meteor anno a dinoszauruszoknak rossz volt, az emlősöknek jó. Lehet, hogy valójában tényleg csak atomok átrendeződéséről van szó, de én a nekem tetsző átrendeződéseket szeretem, és ezeket definiálom "jó"-nak, míg ennek ellentettje a "rossz". Távolabbról nézve viszont az egész bioszféra, élet, halál, csak némi kosz a Föld nevű szikladarab felületén. És 120 év múlva kb. mindenki aki ma ezt olvassa halott lesz, COV ide vagy oda.

Treff7 2020.05.11. 17:41:07

Ha élvezem az életet, nem lehetek ateista?

Ianas 2020.05.12. 01:06:09

Hülyeség. Ezt az érvelést egy óvodás is meg tudja borítani. Én hiszek abban, hogy jó az, ami jóként lehet megélni, és rossz az, amit rosszként. Mivel tudom, hogy öntudatom van, van megélés. Feltételezem (mivel ezzel nem ártok magamnak), hogy másnak is van öntudata. Egyszerű játékelmélet és logika: nem teszek olyat, amit nem akarok én megélni. Ennyi az egész jó-rossz sztori.

Miért? Mert működő világban akarok élni. Ha "rosszat" teszek, akkor a saját világom működőképességét rombolom, a saját megélt szenvedésem növelem hosszú távon. Ehhez nem kell semmi természetfeletti.

midnightcoder2 2020.05.12. 12:57:03

@Ianas: Ez így ebben a formájában szintén elég könnyen megdönthető. És meg is dönti naponta kb. minden bűnöző a pedofil kéjgyilkostól a politikusig.

Ianas 2020.05.12. 14:46:43

@midnightcoder2: Kedvenceim pl. a pedofil papok. Bűnözők mindig lesznek, és sokuk tudja is, hogy rosszat tesz. Akkor is volt bűnözés, amikor mindenki hívő volt. A legtöbb maffiózó hívő. Ugyanis lehet gyónni. Mint valami szelep, amit leeresztek. Szóval amit írsz, az nem túlságosan releváns ebből a szempontból.

Én nem bűnözök, nem vagyok hívő, tehát cáfolom az alapállítást. Nem igaz az állítás. Ennyi. Nincs mit szépíteni.

Annyi lehet igaz, hogy vannak emberek, akiket a hit tart vissza a bűnözéstől, másokat meg nem tart vissza (és bűnöznek, miközben hisznek), megint másokat meg nem az tart vissza.

Ez a két dolog elég gyengén korrelál.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.06.06. 08:23:01

Tehát Isten nem mindenható? Ha igen, akkor nyilván ő teremtette a rosszat is. Tehát a koronavírus az ô szándéka szerinti, tessék áldással meghalni! Csak semmi karantén!
süti beállítások módosítása