Kúl, közvetlen, keresztény

Szólj Be a Papnak!

A lelkész, ha prédikációt ír

A lelkészek titkos élete 8.

2018. május 24. - LelkesBarbi

Igen, ír. Merthogy – kevés kivételtől eltekintve – nemcsak találomra mond valamit. ;)

A prédikációírás egy afféle "öszvérszülemény", mert van egy racionális, tanulható és tanítható oldala, másrészt személyes, így van egy szubjektív oldala is. Éppen ezért személyenként más és más a születés-szülés útja-módja. S az egészet - ezt ugye mondanom sem kell - természetéből adódóan körbe lengi a szentség, Isten jelenléte, hiszen az egész prédikáció szükségszerűen Körülötte forog, Belőle és Tőle indul el és Hozzá akar közel vinni.

predikacio_iras.jpg

 

De kezdjük az elején! A prédikációírásnak tudománya is van, amit úgy hívnak, homiletika. Ezt az egyetemen tanulni kell, sőt, még szigorlatoztunk is belőle. Az elméletet a gyakorlatban is tudni kell alkalmazni, ezért gyakorlati tárgyak is kapcsolódnak hozzá, amikor prédikációkat kell írnunk, amire persze jegyet is kapunk. Azt mondanám, hogy minden tárgy, amit az egyetemen a fejembe próbáltak tölteni, még a tőlem eléggé távol álló, a dogmatikával, tantételekkel kapcsolatos tárgyak is mind-mind ahhoz segítenek hozzá, hogy kellő ismerettel felvértezve lássak neki egy igehirdetés megírásának.

Persze, mivel ez már nem ma volt, ezért a legtöbben – én biztosan – nem a legszabályszerűbben készülök… De igyekszem folyamatosan fejlődni.

1. pont: Először is kezdjük a kiindulóponttal! Egy bibliai szakasz adja az igehirdetés alapját. Vagy azért ez, mert személyesen megszólított, vagy azért, mert ez a tematika, esetleg mert ez a napi szakasz a Bibliaolvasó Kalauzban,  ez az ünnep következik.

2. pont: Igyekszem utánaolvasni és körbejárni a fontos kérdéseket. Ez mit is jelent? Utánanézek mindenféle bölcs magyarázatokban, amit nálam képzettebbek írtak, hogy mit is érdemes tudni a szakaszról. Kortörténet, összefüggések, stb. A fontosabb részeket az eredeti szövegben is megnézem. Olykor, ha van időm, akkor még egy-egy fogalomnak külön is utánanézek. Szóval szótárak és lexikonok magasodnak mellettem. Élvezetes rész, mert én is tanulok, új dolgokat fedezek fel.

 

3. pont: Ha megvan az elméleti háttér és az alap, akkor ki kell fundálni, hogy ezt hogyan tudom érthetően, azoknak a nyelvén elmondani, akik majd hallgatni fognak. Bele kell képzelnem magam az ő helyzetükbe, mert már nem én vagyok a fontos: Mi az ő kérdésük? Hogyan kapcsolódik az ő élethelyzetükhöz és kérdéseikhez ez a bibliai rész?

A gondolatok és az ötletek néha teljesen meglepő helyeken, helyzetekben köszönnek rám. Ha prédikációt írok, akkor napokig abban mozgok, élek. Formálódik és alakul bennem akkor is, ha tudatosan nem is gondolok rá.

 predikacio_iras2.jpg

 

4. pont: Jöhet az írás! Mármint nálam. Mert van olyan lelkész, aki fejben gondolja végig és csak egy kisebb darab papírral, egy-két szóval a kezében megy fel a szószékre. Akad, aki vázlatot ír, pár mondatot. Én személy szerint leírom az egész prédikációt. Rászoktattak erre, nem mondom, hogy így kötelező. Nekem ez azért jó, mert rákényszerít, hogy ne sinkófáljam el a dolgot, és tényleg gondoljam végig alaposan a mondanivalómat. Igényesen, mi több, nyelvileg szépen legyen megfogalmazva a prédikációm, eljussunk A-ból B-be.

Az írás módja is változó. Ki kézzel, ki géppel írja le. Ki csendben, ki zenét hallgatva. Én például gépen szoktam írni és közben általában keresztyén zenét hallgatok.

 

5. pont: Készen van a prédikáció! Hurrá! De ezzel még koránt sincsen vége. Hiszen az istentiszteleten nemcsak prédikálni kell, hanem imádkozni is, énekeket választani, illetve végiggondolni a szabad liturgiai elemeket, azért a célért, hogy egységes legyen az istentisztelet, beleilleszkedjen a prédikáció, és minden azt szolgálja, hogy Isten üzenete eljusson a címzettekhez.

 

Ezzel megvan az objektív rész. DE ne felejtkezzünk el a szubjektív elemekről!

A prédikáció személyes dolog. Aki elmondja, nem tudja kivonni magát belőle. Igazán őszinte és hiteles akkor lehet, ha én vagyok az első, akit megszólított az adott bibliai szakasz, aki kapott belőle valamit. Természetesen benne van a saját tapasztalatom, kapcsolatom Istennel, az egyéniségem, a szófordulataim, a stílusom. És mégis. A prédikációnak ez már csak a kiindulópontja, de a címzettjei immár a jelenlévők, s ezért már ők a fókusz.

A prédikáció egy megmagyarázhatatlan dolog. Nem én akarom. Sőt, ha nem akarom, akkor is szólnom kell. Ez az a bizonyos csontjaimba rekesztett tűz (Jeremiás 20,9).

Kiváltság, amire Isten választott. Néha magam sem értem, hogy miért engem. Mert vannak nálam nagyobb hitűek, jobb emberek…

És persze felelősség is, mert ha nem figyelek, hangolódok eléggé Istenre, akkor akadálya lehetek annak, hogy az üzenet megérkezzen a címzetteknek. Ezért sok-sok ima kíséri, hogy mindeközben Istenre hangolódva járjon a szívem és a kezem a billentyűkön.

 

ima.jpg 

A prédikáció paradoxonok sora.

Teljesen ott vagyok benne én és közben valahol el kell tüntetnem magam, mert én csak közvetítek.

Oda kell tennem magam és szépre-jóra kell megírnom és közben tudnom kell, hogy az eredményt és a hatást nem én váltom ki, hanem az Isten Lelke.

Örök elégedetlenség, mert sohasem sikerül úgy megírni, ahogyan én szeretném, hogy a végén elégedett legyek vele (tudom, tudom: gyógyulófélben lévő perfekcionista vagyok!) – s csoda, mert a leggyalázatosabbnak érzett igehirdetés után jönnek oda a legtöbben, hogy mennyi mindent kaptak belőle. Számomra ez Isten fejbe kólintása: azt hiszed, hogy rajtad áll? Nem, én teszem, amit tennem kell. Veled, néha az ellenedre és persze benned is…

 

Ha érdekel A lelkészek titkos életének többi része, akkor itt olvashatsz arról, hogy mivel foglalkoznak a lelkészek, hogy milyen a lelkészek karácsonya, hogy milyen női lelkészként, ha párt keres egy lelkész, ha beszólnak neki, ha családos és nő, és hogy mit jobb lenne nem mondani egy lelkésznek.

A bejegyzés trackback címe:

https://szoljbeapapnak.blog.hu/api/trackback/id/tr1113991322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2018.05.25. 10:11:05

SZÁMÍTÓGÉPES PRÉDIKÁCIÓÍRÁS GYÖTRELMEI
Gépe előtt lelkész ült,
S erejével elkészült.

LELKÉSZMÉRNÖK
Anyagikból létezem,
Testemben van Lélek,
3D-ben vétkezem,
Fenn-síkon meg élek.

LelkesBarbi 2018.05.25. 10:37:13

Szia!

Csak prózában:
Az első a földi valóság- ha jól értem.
A másikat nagyon remélem.
A harmadiktól boldog lennék, de sajnos 1-2D-ben is megy a vétkezés és akkor is bánt, ha csak Isten és én tudok róla.
Az Alföldön élek, két lábbal a földön, az emberek között. ;)

Ui:
Úgy érzem, hogy egy általad igaznak gondolt teljesen általános véleményt mondasz, miközben nincs két egyforma lelkész-pap.

Már az sem stimmel, hogy számítógépen írja mindenki...
De ez a legkevesebb.
süti beállítások módosítása